Et underskud på 373 millioner kroner.

Det er realitet for den svenske plantedrikproducent Oatly med hovedkontor i Malmø i andet kvartal af 2025. Dermed er underskuddet blev større end samme periode sidste år, hvor underskuddet var på 200 millioner kroner efter andet kvartal.

Samlet set over det første halvår af 2025 er underskuddet på 436 millioner kroner, hvilket er en forbedring fra samme tid sidste år, hvor underskuddet lød på 514 millioner kroner.

Stigende omsætning

Selvom overskuddet efter andet kvartal er større i år end sidste år, kan ledelsen glæde sig over, at man har løftet omsætningen til 208,4 millioner dollar, svarende til 1,44 milliarder kroner, i andet kvartal af 2025 og 405,9 millioner dollar, svarende til 2,8 milliarder kroner, i første halvår.

Dermed er første halvår af 2025 en forbedring i tallene fra samme periode sidste år, hvor man præsenterede 202,2 millioner dollar, svarende til 1,40 milliarder kroner, i andet kvartal og 401,4 millioner dollar, svarende til 2,7 milliarder kroner, i første halvår af 2024.

I en pressemeddelelse glæder adm. direktør i Oatly, Jean-Christophe Flatin, sig over det seneste års resultater.

- I den første halvdel af året har vi gjort nogle gode fremskridt i vores prioriteringer for 2025. Vi fortsætter med at drive omkostningseffektivitet i vores forsyningskæde og vores overordnede struktur, og vores disciplinerede udførelse af vores vækststrategi har givet succes i vores Europa- og Internationale segment, hvor vi oplever momentum i omsætningen, siger han.

Nordamerika og Kina giver udfordringer

Trods den resultatmæssige fremgang i omsætningen i forhold til sidste år og fremskridt i Europa, er der også segmenter, hvor udviklingen ikke er gået som ønsket for den svenske plantedrikproducent.

I Nordamerika har man oplevet et fald i omsætningen på 6,8 procent til 63,2 millioner dollar, svarende til 436 millioner danske kroner. Det skyldes især en lavere volumen og et fald i salget til en stor foodservice-kunde.

Samtidig falder omsætningen også i Storkina med 6,4 procent grundet svagere makroøkonomiske forhold og lavere aktivitet i foodservice-kanalen.

- Vigtigere er det, at vi fortsætter med at drive yderligere omkostningseffektivitet for at holde os på rette spor til at levere på vores rentabilitetsforpligtelse, hvilket gør det muligt for at bekræfte vores justerede EBITDA-prognoser, siger direktøren.

Strategisk gennemgang af Storkina

Som følge af det udfordrende marked har Oatly valgt at indlede en strategisk gennemgang af sin forretning i Kina.

- Derudover foretager vi en strategisk gennemgang af vores forretning i Storkina med det mål at accelerere væksten og maksimere værdien af virksomheden, siger direktøren.

Tilbage i februar meldte den svenske plantedrikproducent ud, at man droppede planerne om at opføre sin anden fabrik i Kina. Selvom man nu igangsætter en strategisk gennemgang i Storkina, forsikrer Jean-Christophe Flatin dog, at man fortsat vil betjene sine kinesiske kunder og producere lokalt.

Oatly meddeler i samme ombæring, at der ikke er fastsat en tidsramme for, hvornår en beslutning om Kina vil blive truffet, men gennemgangen har medført udgifter i regnskabet. I andet kvartal udgjorde det således 1,4 millioner dollar, svarende til 9,7 millioner danske kroner, under »andre driftsomkostninger«.

Justerede forventninger

Baseret på første halvår af 2025 har Oatly valgt at justere sine samlede forventninger til 2025.

Væksten i omsætningen forventes at ligge i intervallet uændret til + 1 procent i modsætning til den tidligere forventning på + 2-4 procent. Det afspejler samtidig reducerede forventninger i det nordamerikanske segment samt et svagere makroøkonomisk miljø end forventet i Storkina-segmentet.

Ledelsen forventer, at det justerede EBITDA fortsat vil ligge i intervallet 34,5-103,5 millioner danske kroner, mens kapitaludgifternes forventes at være 138 millioner danske kroner, sammenlignet med den tidligere forventning på 207-241,5 millioner danske kroner.

Business