Den internationale maritime organisation (IMO) har endnu ikke formået at vedtage en fælles global aftale for at reducere CO2-udledningerne fra skibsfarten.

Det vækker bekymring hos Biogas Danmark, der arbejder for hele biogassens værdikæde fra nyttiggørelse af husdyrgødning og organiske restprodukter fra landbrug, husholdninger og industri til produktion og anvendelse af biogas og grøn gødning.

Her ser man fraværet af en aftale som et tydeligt signal om, at de enkelte regioner må gå forrest.

- Selvom IMO endnu ikke er blevet enige, er det tydeligt, at fremtidens skibsfart skal være grøn. Biogas – særligt LBG – kan bruges i de skibe, der allerede sejler på LNG i dag. Det gør biogas til en realistisk og hurtig vej til CO2-reduktioner, mens verden venter på de store internationale beslutninger, siger Lars Kaspersen, adm. direktør i Biogas Danmark, i en pressemeddelelse.

Flere rederier tager affære

Flere store rederier viser allerede vejen. Hapag-Lloyd og Shell Energy har således indgået flerårige aftaler om levering af flydende biogas, mens svenske Furetank har sikret store mængder til hele deres EU-baserede flåde.

Biogas Danmark mener, at rederiernes aftale er et godt eksempel på, at der ikke er tid til at vente på globale aftaler.

Danmark kan vise vejen

Biogas Danmark peger på, at biogas kan gøres flydende og anvendes direkte som grønt brændstof i eksisterende LNG-skibe, uden at der skal udvikles ny teknologi eller bygges ny infrastruktur.

Et certifikatmarked gør det muligt at dokumentere og spore LBG, hvilket er med til at sikre troværdighed og gennemsigtighed i omstillingen af skibstransporten.

Ligeledes gør certifikaterne det muligt at handle biogas på tværs af landegrænser.

- Biogas er en moden, dokumenteret og cirkulær løsning, der både reducerer udledninger og styrker forsyningssikkerheden. Danmark kan vise resten af verden, hvordan grønne brændstoffer kan skaleres her og nu, siger Lars Kaspersen.

Danmark er allerede blandt verdens førende lande, når det gælder biogasproduktion, teknologi og knowhow inden for biogas, og ifølge Lars Kaspersen burde manglen på global enighed derfor være et wakeup call.

- Hvis vi vil have grøn skibsfart, må vi handle nu, og udnytte løsninger, der allerede findes. Biogassen er den oplagte løsning, siger han.

Biogas Danmark har godt 250 medlemmer, hvor knap 80 er biogasproducenter.

Business