Størrelsestrick sender Arla i modvind i Storbritannien

Arla har ændret størrelsen af deres populære smørpakker fra 250 gram til 200 gram i Storbritannien, men det har sendt den danske mejerigigant i modvind på de britiske øer.

Den højeste inflation i 41 år på de britiske øer har medført, at landet har oplevet en såkaldt cost of living-crisis, eller leveomkostningskrise, hvor priserne på de allermest normale fødevarer er kommet op på et niveau, der er svære at håndtere for almindelige mennesker.

Tal fra OECD har vist, at priserne på fødevarer fra april 2022 til april 2023 er steget med hele 19,1 procent. De høje priser har fået flere fødevareproducenter til at regulere størrelser på deres produkter for at holde priserne lidt mere i ro.

Senest har Arla Foods reduceret størrelserne på Lurpak-smør fra 250 gram til 200 gram. Men det har samtidig betydet, at priserne pr. 100 gram smør er steget, og det er ikke just faldet i god jord hos forbrugere.

- Vi ved, at prisen på smør stiger, men at ændre størrelsen er latterligt. Det betyder, at alle mine opskrifter skal tilpasses og omregnes, skriver en forbruger på supermarkedet Tescos hjemmeside, mens en forbruger hos konkurrenten Asda mener, at ændringen er en utrolig reduktion i mængden:

- 250 gram er standardstørrelsen for en pakke smør, Hæv prisen i stedet for at forsøge at narre os med denne nonsens om indskrænkning af størrelsen, lyder det.

Møder forståelse hos Arla

Hos Arla er der forståelse for de udfordringer, man har hos briterne.

- Vi er opmærksomme på, at leveomkostningskrisen har skabt pres på forbrugernes disponible indkomst, og vi ønsker at gøre vores prisniveauer mere overkommelige for forbrugerne, hvilket vi tror kan opnås ved at reducere vores pakkestørrelser, siger Danny Micklethwaite, der er marketingdirektør for Arla Foods i Storbritannien, til avisen The Telegraph.

Han tilføjer, at der er mange forskellige faktorer, der påvirker prisen, som forbrugerne betaler i butikken.

- Disse faktorer fastsættes af detailhandlerne selv, men vi arbejder tæt sammen med vores detailhandelspartnere for at sikre, at vi leverer velsmagende kvalitetsprodukter til den bedst mulige pris både for forbrugerne og vores landmandsejere, lyder det fra Danny Micklethwaite.

Trods utilfredsheden med Arlas ændringer er Lurpak-smør fortsat det mest populære smørprodukt i Storbritannien, viser en undersøgelse.

Læs også