Nyt partnerskab med landbrugsselskab indenover skal få danskerne til at spise flere bælgfrugter

Nu lanceres et nyt sektorsamarbejde: Bælgfrugtpartnerskabet, som på initiativ af Tænketanken Frej og detailkæden Lidl skal sætte fokus på og øge både produktionen og danskernes forbrug af bælgfrugter.

Et nyt sektorsamarbejdet, kaldet Bælgfrugtspartnerskabet, vil samle partnere fra hele værdikæden og sætte gang i flere intiativer for få flere danskere til at spise bælgfrugter. Det skriver Tænketanken Frej, som har taget initiativ til samarbejdet, i en pressemeddelelse.

Ifølge de officielle kostråd skal danskerne spise 100 g bælgfrugter dagligt, hvilket dog står i stor kontrast til de cirka 2-3 g, som vi i gennemsnit spiser i dag.

- Én af årsagerne til, at vi ikke bare sådan lige udskifter kød med bælgfrugter fra den ene dag til den anden, handler i høj grad om, hvordan vi taler om og markedsfører bælgfrugterne. Vi skal derfor udvikle et fælles sprog, som inspirerer og skaber begejstring omkring, hvad disse fødevarer kan give os. For eksempel inspiration til anvendelse i selve købssituationen, så forbrugerne begynder at kaste dem i kurven, siger Katrine Ejlerskov fra Plantebaseret Videnscenter.

Katrine Ejlerskov udtrykker også, at Bælgfrugtspartnerskabet er vigtig for netop »det fælles sprog«, da partnerne imellem kan dele viden om for eksempel forbrugernes opfattelse af forskellige produkttyper – og dermed lære af hinandens succeser. Noget, der ikke ville være lige så god mulighed for, hvis man stod hver for sig.

Initiativer

Partnerskabets styregruppe består af repræsentanter fra dagligvarekæden Lidl, Danish Agros fødevareselskab, Dava Foods, Plantebaseret Videnscenter, Aarhus Kommune og servicekoncernen ISS.

I dagens Danmark er flere aktører allerede selv i gang med forskellige initiativer, som skal få bælgfrugterne til at fylde mere på både dansk landbrugsjord og på danskernes tallerkener. Det er disse initiativer, som Bælgfrugtspartnerskabet skal hjælpe med at få til at vokse og bygge videre på, skriver man i pressemeddelelsen.

- Vi tror ikke på, at man kan eller skal løfte denne opgave alene. Derfor er vi hos Tænketanken Frej stolte over, at vi kan være med til at samle kræfterne fra hele værdikæden – fra produktion, til forhandlere og til forbrugeren – og sammen skabe et partnerskab, der holder hinanden op på denne vigtige dagsorden. Det er sådan, vi flytter os fra snak til handling, fortæller Marie-Louise Boisen Lendal, direktør og medstifter af Tænketanken Frej.

Forandring

For at sikre reel forandring forpligter Bælgfrugtspartnerskabet dets partnere til at sætte og opnå flere mål. Det indebærer blandt andet, at man i partnerskabet vil igangsætte diverse aktiviteter og undersøgelser, så man kan hjælpe de individuelle partnere med viden, som de kan bruge til løbende at tilpasse deres mål.

Herunder hører blandt andet det, at man vil igangsætte årlige befolkningsundersøgelser om danskernes viden om bælgfrugter, og så vil Lidl også lægge hylder til undersøgelser af diverse nudging-tiltag.

- Som en af initiativtagerne på partnerskabet har vi hos Lidl et ansvar for at gå foran. Det betyder, at vi udover at sætte nogle ambitiøse interne mål vil bidrage til at samle viden til partnerskabet. Derfor ser vi det som en stor styrke, at vi kan være med til undersøge de konkrete forbrugsmønstre, som påvirker om danskerne til- eller fravælger bælgfrugter på indkøbsturen, udtaler Claus Krogh, Head of Communication og CSR hos Lidl, om deres arbejde med bælgfrugtspartnerskabet.

Nye partnere

Al viden fra partnerskabet vil løbende blive tilgængeligt på hjemmesiden Bælgfrugtspatnerskabet.dk – ligesom man vil kunne følge diverse initiativer og deres effekt på tværs af værdikæden.

Bælgfrugtspartnerskabet er struktureret således, at det består af et sekretariat, som styres af Tænketanken Frej, og en styregruppe. Styregruppen skal sammen sætte rammerne for partnerskabet og bidrage til den strategiske udvikling. Partnerskabet er i år et finansieret af Lidl, som også garanterer halvdelen af driften i år to og tre.

Inden længe vil der også blive åbnet op for, at virksomheder og andre aktører (f.eks. vidensorganisationer og kommuner) kan indgå som partnere i Bælgfrugtspartnerskabet.

Læs også