Forbruget af bælgfrugter er gået tilbage i 2022, og nu vil en række supermarkedskæder arbejde for, at tendensen skal vende igen.
Bælgfrugter fylder forsvindende lidt i danskernes indkøbskurv, og supermarkedskæderne lægger nu op til, at de vil gøre mere for at få forbrugerne til at købe flere bælgfrugter, skriver Økonu.
- Jeg er overrasket over forbruget. Jeg havde virkelig forventet, at salget ville stige, med al den hype der har været om bælgfrugter, men det fylder kun 0,5 procent af vores fødevaresalg - og det er inklusiv hummus. Vi gør ikke nok, men vi prøver lige så stille og snakker sammen på tværs af branchen om, hvordan vi kan øge indsatsen, for eksempel ved hjælp af midler fra Plantefonden næste år, sagde Kenneth Fredslund Hansen, klimaspecialist hos Salling Group, under fødevaremessen Plant Based Expo, skriver mediet.
Han deltog i en paneldebat med Thomas Roland, CSR-chef i Coop Danmark, Ahmed Abdallah, indkøber hos Lidl Danmark, og Jakob Lamm Zeuthen, bæredygtighedschef hos Nemlig.com.
Tal som markedsanalysevirksomheden Heco et al ApS har lavet for Plantebaseret Videnscenter viser, at forbrugerne bruger færre penge på bælgfrugter. I de første syv måneder af 2022 brugte en gennemsnitsdansker i alt 19 kroner på bælgfrugter, hvilket er et fald på 27 procent i forhold til samme periode i 2020 ifølge Økonu.
Økologisk Landsforening arbejder selv i projektet »Klimavenlige bælgfrugter til konsum« på at øge forbruget af danske økologiske bælgfrugter. I projektet deltager syv professionelle køkkener, som rådgives i, hvordan de kan få flere bælgfrugter på menuen.
Fynsk startup vil revolutionere konfektmarkedet gennem bælgfrugter