Danske køer står stærkt i hård konkurrence fra saudiske køer

Fløden er fra Esbjerg Mejeri, mens kunden i supermarkedet i stigende grad er i sort niqab og fra Riyadh. Derfor har Arla netop investeret over 100 millioner kroner i blandt andet en ny stor fabrik i Bahrain og opgradering i Saudi-Arabien. Effektivt Landbrug besøger Henrik L. Hansen, CEO i Arla Foods i Riyadh.

Med knap danske lønninger, nul i skat og benzin til tre kroner pr. liter har mange det økonomisk udmærket i Saudi-Arabien. – Det er samtidig et sikkert land at leve i, siger Henrik Hansen.

- Det er en ung befolkning her i Saudi-Arabien – cirka halvdelen af befolkningen er under 29 år. Det giver på sigt et meget attraktivt marked for mejeriprodukter, fastslår Henrik Hansen. Her fra et moderne supermarked i Riyadh. Ved indgangen til Arla Foods hovedkontor i Riyadh står et stort udvalg af Arlas produktion i Saudi-Arabien, som Henrik Hansen her viser. Lurpak-produkter fylder godt i et tilfældigt supermarked i Riyadh. Vagn Aage Jensen er chef på Arla Foods mejeri i Riyadh. Han har arbejdet hernede siden år 2000 og været med til Arlas udbygning og senest ombygning til specialprodukter indenfor supper, sovse, flødeprodukter og starbucks-produkter. Vagn Jensen taler med én af sine i alt 152 medarbejdere i produktionen. Dertil kommer en del sæsonansatte. - Vi har jo højsæson ved Ramadanen, der i år starter i begyndelsen af april. Trods faste hele dagen, så stiger Arlas salg med 30 procent, da man spiser om natten, fortæller han. Saudiske køer fra én af Arlas store konkurrenter i Saudi-Arabien: Almarai mejerierne, der selv har op mod 100.000 malkekøer i store staldanlæg.

● Regionshovedkontor i Dubai

● I Saudi-Arabien produceres primært fløde, sovser, supper samt Starbucks kaffeprodukter.

● I Bahrain er netop bygget et stort mejeri og produktion af mælkeprodukter samlet her

Vil du læse mere?

Prøv 30 dage for 30 kr.

Dette indhold er forbeholdt vores abonnenter, men du kan få adgang på få minutter, med online abonnement.

Allerede abonnent?

Læs også