Kæphesteridning hitter på rideskoler landet over

De senere år har et stigende antal danske rideskoler og -klubber sat kæphesteridning på programmet. Børn elsker det, fordi det indbyder til kreativitet, naturophold og socialt samvær, siger trendforsker.

De strigles, rides, og der muges ud efter dem. Kæpheste har vundet indpas i danske rideskoler og -klubber, og butikker med hesteudstyr har taget det klassiske legetøj ind i sortimentet.

Ifølge Dansk Ride Forbund er mindst 20, og forventeligt over det dobbelte antal, danske rideskoler og -klubber begyndt at undervise i kæphest, siden forbundet i 2020 tog aktiviteten til sig.

Hos Ryslinge Rideklub »Gyngehesten« træner børn ugentligt op til kæphestestævner.

- Børnene rider på levende heste ved siden af kæphesten. Kæphesten bruger de til selvstændig træning og til at indlære rideprogrammer. For rytterne er det ramme alvor – de her kæpheste har sjæl, og de bliver behandlet som rigtige ponyer med grimer, sadel og godbidder, siger Karin Moslund, bestyrelsesmedlem hos »Gyngehesten«.

Rift om kæpheste

Ifølge Karin Moslund er kæpheste – også kaldet hobby horses - populære, fordi de i deres detaljerigdom ligner en hest. Den stigende popularitet mærkes tydeligt hos den landsdækkende legetøjskæde Børnenes Kartel, hvor salget af hobby horses forventes fordoblet i år sammenlignet med 2021, mens de ingen kæpheste solgte tilbage i 2018.

– Der er rift om både kæphestene og tilbehøret til dem, og det er meget vigtigt for børnene, at de får den helt rigtige variant og det rigtige udstyr. For langt de fleste er en kæphest meget mere end blot legetøj, siger Heidi Ritter, der er medejer af Børnenes Kartel.

Kæphesteridning taler ind i tidsånden

Kæphesteridning dyrkes primært af børn i alderen 4 til 16 år. Trendforsker Mads Arlien-Søborg mener, at det har potentiale til at nå samme udbredelse i Danmark som rollespil. Ifølge ham har særligt tre aspekter af kæphesteridning givet trenden medvind: håndarbejdet, naturopholdet og det sociale fællesskab.

- Kreative gør det selv-projekter er blevet kæmpestort hos børn som en modtendens til digitaliseringen, og en stor del af kæphestetrenden går ud på selv at pynte og videreudvikle sin kæphest. Samtidig er aktiviteter i naturen oppe i tiden, og kæphesten gør det nemt at bringe sin hobby udenfor, siger Mads Arlien-Søborg og tilføjer:

- Ikke mindst betyder det at høre til i et socialt netværk enormt meget for børn, både i virkeligheden og i nichegrupper på de sociale medier.

Forlænger barndommen

Hos Børnenes Kartel har den hvide kæphest med sorte prikker vundet særligt mange børnehjerter.

- Børnene associerer kæphesten med Pippi Langstrømpes hest Lilla Gubben. Den er kendt for at hjælpe Pippi, når hun drager ud i verden og bringer tryghed med sit godmodige og rolige sind, siger Heidi Ritter.

Ifølge Mads Arlien-Søborg kan kæphestetrenden være med til at forlænge barndommen for de større børn:

- Behovet for at personificere ting starter i småbørnsalderen under leg med bamser og dukker. Kæphestetrenden giver større børn mulighed for at fortsætte med den type leg og fantasiudfoldelse, så de kan være børn lidt endnu.

Læs også