Dommen i sagen om greenwashing i en reklamekampagne fra Danish Crown betyder ikke et farvel til brugen af ordet »klimavenlig« i den slags fremover, lyder det fra en professor.
Da Vestre Landsret fredag afsagde dom i sagen om Danish Crowns brug af udtrykket »klimakontrolleret gris« på sine kødbakker og »Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror«, fandt retten som bekendt, at det første udtryk var en overtrædelse af markedsføringsloven.
Det blev straks udlagt som en sejr i sagen hos de organisationer, der havde anlagt sagen, Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen.
»Vi har dermed vundet kampen mod Danish Crowns grove greenwashing« skriver Klimabevægelsen således ifølge Klimamonitor i et nyhedsbrev til sine medlemmer, og hos den anden af sagsøgerne, Dansk Vegetarisk Forening, bliver afgørelsen kaldt »en stor sejr«.
Har gjort en indsats på området
Det hører som bekendt med til historien, at Danish Crown-sagen omhandlede fire konkrete punkter. For slagterigiganten blev ikke dømt i de tre øvrige punkter, og slap blandt andet for at skulle ud at berigtige hele kampagnen, hvilket de anklagende parter ellers havde krævet.
Og det andet udtryk i kampagnen, »Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror«, blev ikke fundet i strid med markedsføringsloven. I dommen bliver Danish Crowns klimabestræbelser således noteret.
»Det fremgår af sagen, at Danish Crown siden 2021 har fortsat sine bestræbelser på at mindske udledningen af CO2 fra virksomhedens griseproduktion. Landsretten finder, at det må bero på en konkret vurdering af forholdene på et givet tidspunkt, om et klimaudsagn som »Klimakontrolleret gris« udgør vildledende markedsføring«.
Og derfor har Danish Crown ifølge professor ved Syddansk Universitet, Bent Ole Gram Mortensen, vundet mere end en halv sejr.
- Retten underkender, at man skal forbyde de her udtryk i enhver henseende fremover. Det er også meget logisk, når de siger, at det her må vurderes konkret og i den kontekst, den er fremsat, siger han til Ritzaus Bureau.
Kostede 7,5 millioner kroner
Under retssagen havde Dansk Industri støttet slagterigiganten, og her hilser man dommen velkommen, blandt andet fordi, det i fremtiden bliver nemmere at forholde sig til, hvordan man skal markedsføre sine produkter i en klimakontekst.
- Dommen viser klart, at man godt må gå ud at sige de ting, som man gør på det grønne område, til forbrugere og andre. Og det er vigtigt, siger vicedirektør i DI, Kim Haggren, til nyhedsbureauet.
Det er endnu uvist, om Dansk Vegetarisk Forening, Klimabevægelsen eller Danish Crown har planer om at anke dommen til Højesteret. Under sagen i Vestre Landsret kom det frem, at Danish Crown i sin tid brugte 7,5 millioner kroner på annoncekampagnen.