Købte økologi for 15,5 milliarder kroner i 2023

Der blev i 2023 solgt økologiske fødevarer for i alt 15,5 milliarder kroner Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Det er en uændret omsætning i forhold til 2022, mens der er tale om et fald på 4 procent i mængde.

Tallene fra Danmarks Statistik viser, at nedgangen i økologisalget har været størst for kødvarer, der er faldet 14 procent i omsætning og 13 procent i mængde. Til gengæld steg salget af grøntsager med 5 procent, mens frugt faldt 8 procent.

Der blev i alt solgt frugt og grøntsager for 5,7 milliarder kroner, hvilket gør det til den største økologiske varegruppe. Salget af mejerivarer steg med 5 procent til i alt 3,3 milliarder kroner, hvilket var den næststørste varegruppe i 2023. Der blev solgt økologisk kød og æg for henholdsvis0,9 milliarder og 0,8 milliarder kroner

Til trods for uændret økologisalg og lille nedgang i mængde i 2023 er økologichef i Landbrug & Fødevarer, Kirsten Lund Jensen fortrøstningsfuld.

- Vores analyser viser, at danskerne bakker op om de økologiske kerneværdier som god dyrevelfærd og beskyttelse af klima, natur og miljø. Og i takt med at inflationen falder, og de seneste lønstigninger slår igennem, får danskerne igen flere penge mellem hænderne, og det gør, at vi forventer, at økologisalget begynder at stige igen - både i omsætning og mængde, siger Kirsten Lund Jensen.

Lignende melding lyder fra Thomas Roland, Chef for Vareansvarlighed og kvalitet i Coop, til trods for at Coop har oplevet et marginalt fald i økologisalget fra første kvartal 2024 i forhold til samme periode i 2023

- Der er nogle strukturelle tendenser i markedet, som giver grund til optimisme. Vi har nu lukket de sidste Irma butikker, og derfor vil vi ikke se et tab af økologisk salg med den begrundelse mere. Samtidig er den store trafik af kunder over imod discountbutikker bremset op, og nu vinder supermarkederne med et bredere økologisk sortiment igen en smule markedsandele.

I Coop er priserne på for eksempel økologisk kød og kylling på vej nedad igen efter inflationschokket i 2022, og detailkæden ser nu en stigende tendens i salget af kød, frugt & grønt og kolonialvarer.

- Alt i alt får det mig til at konkludere, at vi nu har set bunden af faldet og er klar til fornyet vækst, siger Thomas Roland.

Den økologiske markedsandel i detailsalget er af Danmarks Statistik beregnet til 11,8 procent, hvilket fortsat er den højeste andel i EU med Østrig på anden pladsen med 11,0 procent i 2023.

Læs også