Savnede sommervejret: Danish Crown fastholder kreaturnoteringen

Ifølge Danish Crown har vejret været en modspiller i juli og august. Selvom virksomhedens oksekødsafdeling formåede at øge salget af grillprodukter over sommeren, står kreaturnoteringen stille i den kommende uge.

Man siger, at der skal to til tango, men vejrguderne bød ikke op til grilldans i år. For mens de første uger af maj og hele juni gav løfter om en fantastisk sommer, så druknede juli og august i regn.

Det skriver Danish Crown i en ugentlig markedsberetning for oksekød fredag. Således er slagterikoncernens kreaturnotering uændret.

Sommersalget har også været ramt af regnbygerne hos Danish Crown Beef, der dog samlet har kunnet øge grillsalget i år med cirka 30 procent i forhold til sidste år. Det skyldes især en rigtig god start på grillsæsonen.

- Vi solgte helt vildt meget de første uger, så det blev en super flot start, vi fik. Vi havde faktisk svært ved at følge med, men det fik vi rettet op på. Alt i alt har salget været helt okay, men jeg må indrømme, at vi satte næsen op efter mere, da vores produkter bare blevet revet ned af hylderne i maj og juni, siger salgsdirektøren i Beef, Henning Sønnichsen.

Burgere boostede salget

Det er særligt Boost-serien, som er den store driver i grillsortimentet, og særligt Burgerboost har igen slået alle rekorder.

- Trods vejret solgte Boost-serien meget fint i juli, hvor vejret var rigtig dårligt. Det siger noget om, at du altid kan spise burgere uanset vejret, siger Henning Sønnichsen.

Sommerregnen kan dog have haft en effekt på salget af pølser til grillen.

- Hvis vi skal summere salget af grillprodukter op i år, så er der både plusser og minusser. Det er stærkt, at vi har løftet salget af ferske grillprodukter af gris, men desværre trak dårligt sommervejr i ferieperioden det samlede salg af især marinerede produkter og pølser ned, fortæller salgsdirektør i Danish Crown, Peter Bendixen.

Suppe blev supersællert

Til gengæld betød vejret, at Mou har solgt over 50 procent mere denne sommer sammenlignet med sidste år.

- Det siger vist alt om sommervejret, at vi aldrig før har solgt så meget Mou-suppe, som vi har gjort i år. Selv om sommeren bestemt ikke er suppesæson, så har vi faktisk solgt over 50 procent mere end sidste år, fortæller Peter Bendixen, der er salgsdirektør i Danish Crown.

Læs også