Pris, kvalitet og et dansk flag er altafgørende, når de danske forbrugere handler fødevarer. Til gengæld spiller det ikke den store rolle, om produkterne er klimavenlige, og kun et fåtal af forbrugerne er parate til at betale ekstra for klimavenlige varer.
Det skriver Finans med henvisning til en befolkningsundersøgelse, som YouGov har gennemført for DI Fødevarer.
- Det er lidt overraskende. Jeg havde nok forventet, at klima og bæredygtighed ville slå en smule mere igennem i forbrugernes præferencer. Men det er muligvis, fordi jeg bor i en glasboble inde i København, smågriner Leif Nielsen, branchedirektør for DI Fødevarer, ifølge avisen.
Hver deltager i undersøgelsen har fået lov at angive fem svar, og de to svar, der scorer højest, er "Lavere priser" og "Produktet er dansk produceret".
- På de følgende pladser anfører forbrugerne, at de gerne vil have flere økologiske produkter og flere varer, der ikke er emballeret i plastic. Mange har også ønsker om mere dyrevelfærd, bedre smag og færre tilsætningsstoffer. Først på en niendeplads kommer ønsket om "Flere klimavenlige produkter", skriver Finans.