Samson og Pichon har fået EU-typegodkendelse

Efter to års forberedelse, tests og eksterne evalueringer, har Samson Group opnået EU-typegodkendelse for deres Samson- og Pichon-gyllevogne og -møgspredere.

Godkendelsen medfører, at gruppens køretøjer nu er godkendt til brug på offentlige veje i alle EU-medlemslande, hvilket også understreger et skærpet fokus på trafiksikkerhed og optimerer gensalgsmulighederne i hele Europa. Fremover vil Samson og Pichon køretøjer blive leveret med et »overensstemmelsescertifikat« (COC), et unikt juridisk dokument, der erstatter lokal certificering.

COC-dokumenter, der ikke kan kopieres og er specifikke for hvert køretøj, understøttes af strenge kvalitetssikringsprocedurer på Samson Groups produktionsfaciliteter i Danmark, Frankrig og Polen.

- I flere år har vi fokuseret intensivt på trafiksikkerhed, blandt andet ved at udstyre vores køretøjer med tokredsbremsesystemer. EU-typegodkendelsen tillader os nu at dokumentere, at Samson- og Pichon -køretøjer ikke kun er designet til specialiserede opgaver i marken, men også til sikker brug på vejen, opfyldende de strengeste EU-kvalitets- og sikkerhedsstandarder, forklarer Niels Hagemann Haubjerg, Head of Product Management & Academy hos Samson Group.

Efterspørgsel er til stede

- Fordelene ved EU-godkendelsen inkluderer konkrete sikkerhedsforanstaltninger, såsom maksimalt akseltryk og hjulstørrelsesinterval og fremmer gensalgsmuligheder i hele Europa. Kunden har valget om, hvorvidt det nye Samson- eller Pichon-køretøj skal leveres med eller uden EU-homologering og COC-dokument, et valg der træffes under bestilling og konfiguration af køretøjet, pointerer han og fortsætter:

- Ved valg af EU-homologering vil kunden automatisk modtage et COC-dokument ved levering. Vi ser meget frem til at kunne tilbyde denne mulighed til både nye og eksisterende kunder. Efterspørgslen er til stede, og nu kan vi opfylde den, slutter Niels Hagemann Haubjerg.

Godkendelsen gælder for Samson- og Pichon-maskiner med transportaksel (delvist ophængte maskiner), mens køretøjer uden transportaksel (ophængte maskiner) fortsat er underlagt nationale godkendelseskrav. I evalueringen har TÜV Nord Institut for køretøjsteknologi og mobilitet, der er en akkrediteret og uafhængig udbyder af ingeniørservice, ydet omfattende teknisk prøvning og rådgivning.

Læs også