Deutz-Fahr: Optimal traktorkomfort er ikke luksus men høj produktivitet
Mange kompakttraktorer har opnået deres kompakte ydre mål på bekostning af førerkomforten, hvor det især er gået ud over kabinernes rummelighed.

Helt modsat er udviklingen med landbrugstraktorer, hvor førerkomforten ofte er en afgørende faktor, når kunderne køber ny traktor. Derfor er det logisk at skele til mulighederne blandt de typer traktorer, når kommuner, anlægsgartnere, frugtavlere og andre fra den del af den grønne sektor er på udkig efter en ny traktor.
Et godt bud på en optimal kombination mellem ønsket om minimale ydre mål og maksimal førerkomfort finder man hos de nye smalsporede Deutz-Fahr Agrotron 5000 DS TTV traktorer fra 88-113 hk, der ovenikøbet leveres med SDF´s effektive trinløse transmission. Her har designerne formået at skabe en stor, rummelig panoramakabine med kun 4 stolper og derfor optimalt udsyn til arbejdsområdet og redskaberne.
Kabinen er effektivt støj- og vibrationsdæmpet via et specielt »hydraulic silent block system«, har brede, baghængslede døre, helt plant gulv, air conditioning og luftaffjedret sæde, så den er både hurtig at komme ud og ind af og bekvem at arbejde i. En lækker detalje er også, at traktorens 8 DV el-ventiler til redskabernes hydrauliske funktioner betjenes i sædets armlæn – nemt, bekvemt og effektivt.
Trinløs komfort med SDF TTV-transmission
En anden type komfort, der ikke har noget med kabinen at gøre, kommer fra den trinløse SDF-transmission med 2 hastighedstempomater. Den har to basisindstillinger – vej og arbejde. Derudover vælger chaufføren mellem 3 kørestrategier – manuel, auto eller PTO og har ydermere et indstilleligt PowerShuttle trinløst vendegear til rådighed umiddelbart ved siden af rattet, så der er alle muligheder for, at kørslen bliver jævn og behagelig.
Som en yderligere detalje skal det fremhæves, at de nye Deutz-Fahr Agrotron 5000 DS TTV traktorer kører 40 km/h med stærkt reducerede motoromdrejninger (1.650 rpm), hvilket sparer brændstof og reducerer motorstøjen væsentligt.
De nye smalsporede Deutz-Fahr har som standard 8 DV el-ventiler, der forsynes af en 100 liter Load Sensing pumpe. Den suppleres af en separat 40 liter styretøjspumpe, der sikrer, at traktorens servostyring og smidighed er optimal, selvom der arbejdes med hydraulikkrævende redskaber eller f.eks. en frontlæsser.
Hvis arbejdsopgaverne omfatter mange transportopgaver og kørsel i specielt krævende eller stejlt terræn, har Deutz-Fahr Agrotron 5000 DS TTV også en løsning på det. De smalsporede traktorer kan nemlig leveres med forakselaffjedring og et unikt stabilitetsprogram, som gør traktoren endnu mere stabil, sikker og komfortabel under alle forhold. Hvor arbejdsopgaverne foregår i lygtetændingstiden, har Deutz-Fahr udviklet en speciel LED-lyspakke, så f.eks. snerydning og glatførebekæmpelse i nattetimerne kan foregå med maksimalt overblik og sikkerhed.
Afdæk mulighederne og tænk innovativt når den nye traktor udvælges
Med minimalt effekttab i transmissionen, utrolig højt niveau for hydraulikudrustning, en kraftig baglift med EHR-betjening og høj førerkomfort for sin klasse er der virkelig lagt op til, at de smalsporede Deutz-Fahr Agrotron 5000 DS TTV traktorer kan overtage en række af den grønne sektors mange plejeopgaver.
Kristian Dalum, der er traktorekspert hos importøren HCP, er ikke i tvivl om traktorens mange muligheder i sektoren og opfordrer interesserede kunder til at henvende sig til de lokale forhandlere eller direkte til importøren og få en demonstration, før de køber ny traktor.
- Vi ser gang på gang, at udbudsmaterialet fra f.eks. kommuner er skrevet til ét bestemt traktormærke og model, så der reelt slet ikke er tale om et åbent udbud. Jeg skal ikke kloge den i om en blå, mørkegrøn, rød eller lysegrøn traktor er den bedste til kundens individuelle opgaver, men jeg synes, at man bør afdække mulighederne og skrive et tilpas bredt udbudsmateriale, så man i sidste ende får mest traktor og bedst mulig komfort for pengene, siger han.