ØKONOMI 2019 har været et rekordår i ægkoncernen Danæg fra Christiansfeld, som lagde 30 millioner kroner til toplinjen, så omsætningen endte på 1,3 milliarder kroner. Samtidig steg produktionsvolumen til 100.000 tons, svarende til 1,6 milliarder æg, skriver AgriWatch.
Derimod er bundlinjen faldet med 10 millioner kroner til 41 millioner kroner før skat. Årsagen er ifølge koncernchef Jan Dollerup Vig Jensen et stort prispres på det nordiske ægmarked, blandt andet på grund af konkurrence fra udenlandske æg.
- Alt i alt kommer vi ud af året med et tilfredsstillende resultat. Det vidner om stabilitet og en Danæg-koncern, der følger den fastlagte retning i vores koncernstrategi, siger Jan Dollerup Vig Jensen, som oplyser, andelshaverne, som består af både danskere og svenskere, i år får udbetalt 14,5 millioner kroner.
Nyt produkt fra Naturli’
PRODUKT Naturli’ har udviklet et nyt produkt til de brødelskende danskere. Det er døbt Frugtbar og er en fusion af Smørbar og jordbær. Det er således en helt ny type 2-i-1 produkt, som er 100 procent plantebaseret og økologisk produkt, der nu lander i supermarkedernes køledisk.
- Forbrugerne efterspørger i stor stil velsmagende, grønne fødevarer, og de må rigtig gerne være nemme at bruge i hverdagen og sundere end det almindelige alternativ. Vi er kendt for at gå forrest med nye plantebaserede fødevarer, og det gør vi også her, fortæller Henrik Lund, direktør i Naturli’.
Produktet Frugtbar har en cremet konsistens fra det plantebaserede, smørbare produkt og farven og jordbærsmagen fra bærrene. Både emballage og produktet er lyserødt.