Massiv interesse fra udstillere til NutriFair

Stande revet væk til NutriFairs jubilæumsmesse 2022

NutriFair 2020 nåede at blive afholdt inden corona-epidemien, der aflyste 2021-udgaven. 2020 slog i øvrigt besøgs- og udstillerrekord. Ida Brøgger Hahn, NutriFairs nye projektleder, ser frem til at kunne byde velkommen til 2022-udgaven af NutriFair i Fredericia. .

I uge 3 næste år er der to dage, hvor branchen er samlet på ét sted, og det er på NutriFair. Efter en pause i 2021 kan den specialiseret husdyrsmesse mærke savnet fra branchen, og et halvt år inden messen løber af stablen, er langt de fleste stande allerede solgt.

Foreninger og virksomheder skal snart slå til, hvis de ønsker en stand til den specialiseret husdyrsmesse i januar 2022, hvor Messe C igen bliver fyldt med fagfolk fra nær og fjern. Standende til næste års NutriFair, og messens tiårsjubilæet, er allerede et halvt år inden messen næsten udsolgt:

- Vi har nu mere end 190 virksomheder, der allerede har reserveret en stand, og der er kun nogle enkelte stande tilbage i hal A. Hvor mange stande vi præcist har tilbage, afhænger af størrelsen af de stande, der bliver booket – men arealmæssigt har vi kun omtrent 15 pct. tilbage, der ikke er solgt endnu, lyder det fra NutriFairs projektleder Ida Brøgger Hahn.

Den foreløbige udstillerliste rummer både gengangere og nye navne indenfor husdyrproduktionen, og Ida Brøgger Hahn ser det som en bekræftelse i, at Covid-19 har lært os, at det forsat er vigtigt, at mødes fysisk:

- Covid-19 har vist os, at der er brug for NutriFair, og at det er ikke alt, der kan løses digitalt. NutriFair er et sted, hvor vi samler de fagfolk fra husdyrproduktionen, som har lyst til at nørde deres fag. Det er en messe, hvor gæster og udstillere har tid til at fordybe sig i den gode, faglige samtale – og det kræver fysisk tilstedeværelse.”

Med hele vejen

En af de virksomheder, der allerede har sikret sig en plads, er Jysk IT. De er leverandører af IT til landmænd, og har haft en stand på NutriFair stort set alle år:

- Vi genbooker så snart vi kan – vi er altid med. Landmænd er de kunder, vi har flest af, og som vi er en af de største leverandører af IT til, derfor er vi altid at finde dér. Vi vil gerne, at landmænd skal kunne forvente, at vi er der. Vi er hurtigt ude, så vi får den samme stand, det samme sted, så der er en genkendelighed, forklarer Simon Huballe, der er direktør i Jysk IT.

Flere udstiller har modeller og produkter med, som deltagerne kan afprøve. Jysk IT glæder sig blandt andet til at vise deres nye overvågningskameraer frem på messen.

- Det er fedt, at vi kan vise overvågningskameraerne frem, og potentielle kunder kan få produktet mellem hænderne. Landmænd er praktiske anlagt, og de vil vide, hvordan dur den, og hvad koster den, fortæller Simon Husballe, og fortsætter:

- NutriFair har virkelig knækket koden i forhold til, at få landmændene til at dukke op. Her kommer man for at ’sparke dæk’, se en masse og møde hinanden. Der er en jysk mentalitet omkring, at det hele skal ikke være så bøvlet - det er let at være deltager, og det er let at være udstiller, mener Simon Husballe.

Arrangørerne er glade for, at både udstillere og deltagere allerede viser stor interesse for messen til januar.

- Det betyder meget, at vi kan mærke den store opbakning, og vi føler virkelig, at det forum vi skaber, har været savnet, siger Ida Brøgger Hahn.

Nye udstillere på messe

Jubilæumsmessen kommer også til at rumme nye ansigter. Det nystartede firma CS-Tørreteknik udstiller for første gang. De håber, messen kan give dem et større netværk i branchen:

- Kendskabet til vores produkter har ind til videre været gennem mund til mund, og landmand til landmand. På messen møder vi lige præcis det publikum, vi gerne vil snakke med” siger medindehaver af CS-Tørreteknik Steffen Møller Rasmussen.

Virksomheden er ved at få lavet en hjemmesiden, som skal være klar inden messen. Til selve messen vil de også vise produktvideoer, og de medbringer også modeller af deres gulve og andre produkter:

- Vi skal have modeller med af det, som vi laver, i miniformat, og så ser jeg frem til at drikke kaffe og snakke om løst og fast med potentielle kunder. På grund af corona har vi ikke kunne rejse rundt til vores kunder i Sverige, Tyskland og Holland. Håbet er selvfølgelig, at flere af dem også tager turen til messen, så vi igen kan mødes, siger Steffen Møller Rasmussen.

Faglig ekspertise

Foreningen Danske Svineproducenter har ligesom Jysk IT været en del af NutriFair fra begyndelsen. De mærker tydeligt, at messen er et trækplaster for deres medlemmer:

- NutriFair ligger normalt i umiddelbar forlængelse af vores generalforsamling, og det giver langt større tilslutning til mødet, når der er adgang til messen bagefter, forklarer formand for Danske Svineproducenter Jeppe Bloch Nielsen.

Sidst, hvor Danske Svineproducenters generalforsamling blev afholdt i forbindelse med messen deltog 225 medlemmer, men i år, hvor generalforsamling blev rykket til juni, fald antallet af deltagere med over 20 procent.

Personligt er formanden stor tilhænger af messen, fordi den samler faglig ekspertise fra hele branchen – både ved standene og mellem deltagerne.

- Det er landbrugsejerne selv, som deltager. Det, som jeg virkelig godt kan lide ved NutriFair, er, at der ingen udenoms-støj er. Går man med overvejelser om nye investeringer til stalden for eksempel, så kan man se produkterne, have dem i hænderne og få en god snak om det, du ønsker at købe, forklarer Jeppe Bloch Nielsen.

Messens deltagere er hovedsageligt driftsledere og beslutningstagere inden for husdyrproduktion. Det giver mulighed for en helt særlig videndeling, forklarer projektleder Ida Brøgger Hahn.

- Deltagerne skal gerne gå herfra med inspiration til udvikling af deres bedrifter og et styrket netværk. NutriFair har ti års erfaring med at skabe et særligt rum for samtaler, fordybelse og sparring mellem fagfolk, og netop det rum vil vores udstillere og besøgende også kunne opleve til NutriFair i januar 2022, slutter hun.

Læs også