Sidste år blev der solgt fødevarer til foodservice for i alt 25,1 milliarder kroner.

De økologiske fødevarer udgjorde 3,6 milliarder kroner og en andel på 14,2 procent, hvilket er rekordhøjt. Det viser de nyeste tal fra Danmarks Statistik.

Det rekordstore salg af økologiske fødevarer til foodservice glæder Anders Nicolajsen, der er chefkonsulent i Gastronomi og Foodservice i Landbrug & Fødevarer:

- Stigningen på 6 procent i salget af økologiske fødevarer til foodservice viser, at køkkenerne holder et stabilt og stærkt niveau, hvor faglighed og kvalitet stadig er i højsædet. Det er et tegn på, at kokkene tager ansvar og driver udviklingen frem med fokus på lokal bæredygtighed og de gode historier bag de økologiske råvarer, siger han.

Især mejeri

Stigningen i salget af økologiske fødevarer til foodservice er i nogen grad drevet af prisstigninger, da mængden af økologiske varer i tons kun steg med 3 procent, mens stigningen i værdi altså var det dobbelte. De største økologiske andele i foodservice ses for mejeriprodukter og æg samt frugt og grønt.

Salget af økologiske mejeriprodukter og æg udgør således 34 procent af det samlede salg til foodservice for disse varegrupper, mens det for økologisk frugt og grønt er 23 procent.

- De høje økologiandele viser, at selv når pris, for mange, fylder meget, står kokkene fast på deres prioritering af økologiske varer. Det er netop denne vedholdenhed, der holder markedet sundt. Og det viser, at foodservice fortsat er en stærk drivkraft i den grønne omstilling, siger Anders Nicolajsen.

- Vær klar på nye løsninger

Økologiens andel af alle varer var størst i de offentlige institutioner med 33 procent i 2024, mens den tilsvarende andel var 20 procent i kantiner på private arbejdspladser. Sidstnævnte er en lille stigning fra 19 procent i 2023.

Økologisk Landsforening glæder sig også over stigningen, men da den delvis er båret af prisstigninger, kalder markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening, Torben Blok, på, at alle i hele værdikæden skal være klar på at finde nye løsninger til det økologiske måltid efter hans mening.

- Vi står et sted, hvor det er helt afgørende, at man tænker økologien ind politisk og afsætter midler til at løfte økologiprocenten i de professionelle køkkener. Det håber vi selvsagt vil afspejle sig i det finanslovsforslag, der vil blive lanceret senere på ugen og i den kommende kommunalvalgkamp. Det er nye tider, og derfor er vi nødt til også at stille nye krav til, at vi skal sikre mere bæredygtige måltider i kantinerne, de offentlige køkkener og på restauranterne rundt om i landet, siger Torben Blok, der er markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening.