På et arrangement på Krenkerup Gods på Lolland mødte økologiske landmænd forretningsfolk og beslutningstagere, der fik mulighed for at booke en mark, som arrangementet hed.
ARRANGEMENT Mødelokalet på Krenkerup Gods uden for Sakskøbing på Lolland var for nylig noget nær fyldt til sidste plads af aktører i foodservicebranchen – lige fra landmænd til køkkenchefer, restauratører og indkøbere til arrangementet »Book en Mark«.
Her kunne de få et større indblik i de forskellige forudsætninger, der er for de enkelte dele af industrien samt at få bygget flere forretningsmæssige forbindelser mellem parterne.
Arrangementet var sat i søen af Food Organisation Danmark, Lolland-Falsters erhvervsorganisation Muld, samt Landbrug & Fødevarer. Det var sket på baggrund af en idé fra chefkonsulent for afsætning, ernæring og markedsudvikling i Landbrug & Fødevarer, Lærke Lund.
- Vi laver mange indsatser i Landbrug & Fødevarer, der skal fremme afsætningen, men jeg tænkte, at det ville være en god idé at lave noget, der kunne sætte parterne direkte i forbindelse, hvor man sørger for at rammerne kan være til stede for at producenter kan møde potentielle aftagere, siger hun til LandbrugØst.
Producenter ønsker tæt kontakt
Hun glæder sig over det store fremmøde, der var tilfældet på arrangementet på det gamle gods.
- Jeg synes, det vidner om, at producenterne gerne vil have en tættere kontakt og have et større indblik i, hvor deres varer, deres afgrøder, ender henne. Det har jeg oplevet, at der har været en større interesse for, siger hun og fortsætter:
- Og samtidig oplever jeg måske endnu større interesse fra aftagerne. De vil gerne tættere på mulden, så at sige. Og komme tættere på de mennesker, der producerer varerne, fortæller Lærke Lund.
Arrangørerne havde forberedt en hel dag med forskellige aktiviteter, blandt andet en snak om forsyning af fødevarer i fremtiden. For der sker fortsat en import af økologiske fødevarer til blandt andet hovedstaden, og det ønsker arrangørerne at gøre noget ved.
Godt mix kan give resultater
En af deltagerne var den økologiske landmand Peter Mejnertsen, der producerer økologisk korn, mel og kartofler ved Mejnerts Mølle i Svebølle i Nordvestsjælland. Han fik, ifølge eget udsagn, konkrete ting ud af sin deltagelse.
- Jeg var meget i tvivl, om jeg ville få noget ud af det, men jeg synes faktisk, at det var meget positivt. For der var et godt mix af producenter, altså leverandører, og så dem, der skal bruge det. Der var en god sammenkobling, siger han og fortsætter:
- Jeg synes, at jeg fik nogle meget relevante samtaler og forbindelser til nogen, hvor det giver god mening for mig at snakke med.
Ifølge Peter Mejnertsen var det især mixet af deltagerne, der var med til at bidrage til succesen. Han er nu optimistisk omkring udsigterne til at kunne få noget økonomisk resultat ud af den proces, der er sat i gang.
- Nu er der nogle af dem, der var der, som jeg havde gang i i forvejen. Men det gør det jo bare bedre, at de er med, fordi man lige kan få en update på, hvordan det går. Men jeg har da forhåbning om, at det udmønter sig i flere ordrer fremadrettet, siger han.
Speeddating med aftagere
Undervejs i arrangementet havde producenterne mulighed for at speeddate i 10 minutter med aftagere. En af de personer, der satte Peter Mejnertsen stævne, var Mathilde Jacobsen. Hun er direktør for selskabet Fresh.Land, der udbyder økologiske varer via en digital platform, hvor kunderne kan købe direkte fra landmænd. Og hun deler Peter Mejnertsens oplevelse af arrangementet.
- Jeg mødte en masse spændende, især økologiske, landmænd, som jeg kunne se nogle mulige samarbejdspartnere i. Noget af det det, jeg fik øjnene op for, var hvor mange lækre økologiske råvarer, de dyrker på Lolland-Falster, og det er egentlig et område, hvor jeg ikke har haft så mange kontakter, siger Mathilde Jacobsen.
Hun regner det som sandsynligt, at Fresh.Land kan udvide forretningsforbindelserne efter arrangementet på Krenkerup Gods.
- Jeg kunne godt forestille mig, at vi begyndte at sælge æg fra Lolland-Falster og blandede grøntsagskasser med de afgrøder, der er i sæson lige nu, siger hun og tilføjer:
- Vi lancerer snart nogle produkter, som forskellige landmænd dyrker, men så kunne man til næste sæson planlægge, at vi kunne give nogle input til, hvad der skal dyrkes. Dermed vil de landmænd, vi samarbejder med, få vished for, at der er afsætning af det, de planlægger at dyrke.
Projektet er ikke begrænset til Lolland-Falster, og der har efterfølgende også været Book en mark-arrangement på Drejergården nær Kirke Hvalsø på Midtsjælland.