Færre gik om juletræerne, men i bedre stemning
Langesømessen havde færre udstillere og besøgende end før coronaen, men flere i forhold til sidste år. Til gengæld var stemningen god med udsigt til stigende efterspørgsel på danske juletræer.

Omkring et par tusinde juletræsproducenter og øvrige med tilknytning til branchen deltog i den 30. udgave af Langesømessen. Fotos: Erik Hansen
Sidste år var Langesømessen præget af mange restriktioner og fravær af de udenlandske gæster. Samtidig var den rykket ind i september. Det betød både færre udstillere og gæster.
Tilbage til den vante termin, tredje torsdag i august, lød udfordringen i år, at der nu for alvor er kommet gang i messeaktiviteterne igen, blandt andet afvikledes en have- og parkmesse i den forgangne uge. Samtidig var der høsttravlhed i markerne for mange af de sædvanlige gæster i de idylliske omgivelser vest for Odense.
Derfor var besøgstallet for den 30. udgave af juletræsmessen stadig under de tæt ved 3.000 gæster fra ind- og udland før pandemien, og 10-12 færre stande end de normalvis 120-125 deltagende firmaer.
- Vi havde omkring 2.300 gæster, og vi var rigtig godt tilfredse med messens afvikling, og ikke mindst den positive stemning, som igen er ved at vende tilbage til branchen, lyder det fra direktør Hans Berner, Langesø-Fonden, som arrangør af den traditionsrige messe.
Bedre efterspørgsel
Også formanden for Danske Juletræer, juletræsproducent Martin Petersen, fornemmer, at stemningen i branchen er på vej op, efter 10 års bølgedal.
- Det er som på alle andre markeder et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Både herhjemme og i Tyskland er flere juletræskulturer fjernet eller misligholdt, og de sidste par år har vi oplevet konkurser. Det smitter af på udbuddet, samtidig med at forbruget af juletræer traditionelt er konstant.
- Godt nok presses markedet af plastiktræer, men samtidig har coronaen påvirket positivt. Flere bliver hjemme fra Thailand eller De Kanariske Øer for at holde hyggejul derhjemme i stuen eller i sommerhuset.
Derfor er juletræsformandens forventninger til den forestående sæson et lidt stigende salg.
Bæredygtige naturtræer
Samtidig glæder Martin Petersen, der selv driver Outrup Juletræer ved Varde med en mindre produktion, sig over, at flere og flere familier sætter pris på selv at fælde årets juletræ.
- Som brancheorganisation har vi vejledninger til et godt hjemmesalg, men samtidig også mulighed for at give den dokumentation for kvalitet og dyrkningsform, som flere og flere kunder efterspørger, siger formanden og fremhæver det seneste tiltag »Bæredygtige naturtræer«, der blev præsenteret på Langesømessen.
Det kræver en certificering af produktionen, der blandt andet tæller insekthoteller, blomster- og faunastriber, samt en række andre tiltag i plantagen. På en qr-kode på mærkaten på det enkelte træ får kunden en indgående information om det netop indkøbte bæredygtige naturtræ.