Endelig i gang på marken

Efter en sløv start på sæsonen med våde marker, har Maskinstation Christian Bendix endelig sendt gyllevognen på opgaver, der ikke kun går ud på at undgå, at gylletanken flyder over.

Indtil sidste halvdel af marts har gyllevognen kun været i aktion for at afhjælpe overløb i gylletanken. - Med én vogn er jeg altid sikker på at kunne finde nok arbejde, siger Christian Bendix. Udover sig selv har Christian Bendix én fast mand ansat, mens han er ved at køre en ung mand i stilling til snittesæsonen.

Mens corona-krisen har kradset, er græsset vokset ufortrødent videre, og i den sidste halvdel af marts så det endelig ud til, at jorden også var ved at være klar til at bære maskinerne.

Dermed kunne man endelig komme op på fulde omdrejninger hos Maskinstation Christian Bendix, Nibe, efter en lidt sløv start på gylle- og møgsæsonen.

18. marts kom møgsprederen i aktion for første gang, mens gyllevognen endelig også så ud til at skulle klare opgaver, hvor det ikke kun gik ud på at holde gylletankene fra at flyde over.

- Al det vand, vi har fået i vinteren, har givet en lidt træls start på det hele. Det er dyrt kun at køre med gyllevognen i fire timer, og så blive nødt til at vende næsen hjemad fordi, der er bundløst ude på marken, for så fem dage efter at gentage proceduren, fordi gylletanken er fuld igen. Men nu sker der endelig noget, siger Christian Bendix, der ud over sig selv har en fastansat på maskinstationen, mens man er ved at køre en ung mand i stilling til at supplere bemandingen, når der skal snittes græs.

Maskinstationen klarer alle gængse markopgaver. Udbringning af gylle og møg, pløjning, majssåning, snitning, ensilering, høst…

- Det eneste vi ikke gør, er at så korn. Så jeg har en masse maskiner, men kun ét sæt af hver, fortæller Christian Bendix, der trives med sin lille maskinstation.

- På den ene side vil man selvfølgelig altid gerne have en gyllevogn mere, men det kræver også bare noget opbakning. De maskinstationer, der har en masse gyllevogne, er også tvunget til at skulle ud og finde en masse opgaver for at få det til at køre rundt. Med én vogn er jeg altid sikker på at kunne finde nok arbejde, forklarer maskinstationsejeren, der primært servicere kvægbrugere i lokalområdet.

 Grønne marker

Selvom tingene er kommet lidt langsommere fra land end sidste år, ser Christian Bendix dog positivt på situationen.

- Vi har ikke nået at køre helt så meget gylle ud som samme tidspunkt sidste år, men til gengæld tror jeg, at den milde vinter redder meget. Så jeg tror ikke, det bliver værre end det plejer, siger han.

- Mange græsmarker står rigtig pænt grønne og også rimelig lange, mens vintersæden rundt omkring også ser ud til at være pænt grøn, konstaterer maskinstationsindehaveren, der ud over radioens meddelelser ikke mærker meget til corona-situationen i førerhuset på sin Case IH.

- Selvfølgelig tager vi vores forholdsregler med håndsprit og så videre. Vi snakker stadig med kunderne, men vi tager ikke på kundebesøg uden at ringe først. Men så længe transporterhvervet fortsat sikrer forsyninger i forhold til diesel, reservedele og hvad vi ellers har brug for, bliver markarbejdet passet som normalt. Så selvom en stor del af samfundet er gået i stå, kører landbruget videre, konstaterer Christian Bendix.

- Men selvfølgelig kommer der en regning på et tidspunkt. Jeg tror også det er den, alle bekymrer sig om – ikke så meget det at skulle gå hjemme i nogle uger. Om det kommer til at påvirke afregningspriserne og det så på et senere tidspunkt får landmændene til at udskyde nogle opgaver, må tiden vise. Men i så fald, er det ikke noget, vi kan gøre noget ved.

Læs også