Norges største online-supermarked, Oda, øgede sin omsætning med cirka 25 procent i 2021 og har fordoblet sit antal af ansatte.
Det norske online-supermarked Oda har haft endnu et stærkt år og kan i sit nyeste årsregnskab præsentere en omsætningsstigning på cirka 25 procent. Konkret er omsætningen steget fra cirka to milliarder norske kroner i 2020 til rekordstore 2,5 milliarder norske kroner i 2021. Året før var også et rekordår for Oda.
- Vi er glade for, at stadig flere nordmænd handler sine dagligvarer på nettet. At over 300.000 nordmænd indtil videre har prøvet Oda, og stadig flere kommer, tager vi som et sikkert tegn på, at vi er på vej mod at nå en markedsandel på 10 procent inden for de næste år, siger Karl Munthe-Kaas, koncernchef og medstifter af Oda, i en pressemeddelelse.
I september satte Oda sig for at være det første online-supermarked til at udfordre etablerede lavpriskæder på pris. Ifølge Oda betød det, at en gennemsnitskunde herefter sparede cirka 4000 kroner per år.
- Vi var de første, der kom ud med lige så lave madpriser online, som der er i discountbutikkerne. Prisen er vigtig for nordmændene, og vi ser, at der er kommet mange kunder efter, at vi blev en lavpriskæde med et bredt udvalg, siger Karl Munthe-Kaas.
Fordobler antallet af ansatte
Odas fokus på lager- og distributionsteknologi har ifølge online-supermarkedet selv været altafgørende for væksten. På grund af denne teknologi har investorer som Softbank og Prosus investeret tungt i selskabet. I juni 2021 blev Oda således det første selskab i norsk historie til at opfylde alle kriterier for at få »unicorn-betegnelsen«. Det vil sige at være et uafhængigt, ikke-børsnoteret selskab, som på kort tid er gået fra nul til en værdisættelse på én milliarder amerikanske dollars.
Med Odas rekordvækst følger også en masse nye arbejdspladser. I 2021 blev antallet af ansatte fordoblet fra 500 til mere end 1000. Udover nye arbejdspladser på nye markeder i Finland og Tyskland er der tale om arbejdspladser på Odas lager i Lørenskog, i distributionen og på hovedkontoret i Nydalen.
- Vi har som mål at mere end fordoble antallet af ansatte i 2022. Og vi er optagede af, at denne vækst er bæredygtig, både for ansatte og selskabet. Derfor er vi optagede af at opbygge en kultur og have trygge arbejdsforhold, både i operationen og på hovedkontoret, siger Karl Munthe-Kaas.
Gods satser på stor produktion af kikærter
Den store vækst betyder, at Odas hovedkontor i Nydalen nu er ved at blive alt for småt. Og derfor har Oda besluttet sig for at bygge et nyt hovedkontor i Tøyen, der ligger centralt i Oslo. Her skal et fem-etagers højt kontor stå klar til indflytning i 2023.
Ligeledes øges lagerkapaciteten kraftigt, når Odas nye »megalager« står klar i Lier, der ligger udenfor Oslo. Et lager, der vil være 18.500 kvadratmeter stort og dækkes af solceller, som producerer strøm til driften.
- Med det nye lager øger vi kapaciteten endnu mere og bliver i stand til at udvide til flere norske byer i løbet af året. I vinter åbnede vi allerede op i Grimdal og Arendal, og vi glæder os til at udvide endnu længere mod syd. Samtidig forbedrer vi tilbud andre steder på Østlandet, som i Hamar, hvor vi har åbnet for levering om søndagen. Vi ved, at mange kunder sætter ekstra pris på at kunne få dagligvarer leveret til døren på søndage, siger Karl Munthe-Kaas.
Ekspanderer til Tyskland
Ligeledes forbereder Oda, efter at have haft testkørsel i Finland, sig nu på at ekspandere til Tyskland. Her er dagligvaremarkedet værdisat til omkring 240 milliarder euro (cirka 1,8 billioner kroner), og det forventes, at en øget andel bliver flyttet online.
- Vi kører lige nu en testperiode med levering til en lukket kundegruppe, som vokser markant hurtigere, end vi havde forventet. Vi glæder os til at åbne helt op (i Finland, red.). Vi har stor tiltro til, at Oda-modellen vil lykkes i Tyskland. I øjeblikket er der ingen lagre der, der er tæt på den effektivitet, vi har i Lørenskog og snart vil have i Lier. Vi bygger en ny infrastruktur til handel i Tyskland, og vi forbereder os på at opbygge en enorm mængde kapacitet. Vi har allerede underskrevet aftaler om at bygge flere varehuse, og der er flere kontrakter på vej, siger Karl Munthe-Kaas.