- Den er mindre og tungere, men kan mere, siger erfaren skovmand om ny fjernstyret, bæltegående knuser fra italienske FAE.
Det kræver sin skovmand at erkende, at der måske alligevel er en bedre løsning end den, man netop har valgt. At der er en række fordele ved en anden maskine i forhold til den, man har købt.
Skoventreprenør Rolf Willemoes kan trøste sig med, at han ikke havde mulighed for at kende den anden maskine, da han købte sin nye fjernstyrede bælte-knuser til oprydning i skovbunden. Italienske FAE har først nu lanceret RCU-55, som den nye grovæder hedder. Så i stedet for at ærgre sig, vælger han at glæde sig over at have gjort et nyt bekendtskab.
- Jeg er positivt overrasket. Der er flere ting der er bedre på FAE-knuseren, end på min egen maskine. Ikke mindst er den hydraulisk. PTO eller hydraulik er lidt af en religion for mange. Foretrækker man blondiner eller brunetter? Der er nok mere træk ved mekanisk træk, men det forplanter sig til gengæld ind i motoren, og man mener jo, at drivlinjen holder bedre på hydrauliske træk, siger Rolf Willemoes, der sammen med sin bror, Bjørn Willemoes ejer virksomheden Brdr. Willemoes Skovservice.
Op på traileren
Han kom ud at manøvrere med en maskine, der er 500 kg tungere og har 20 hestekræfter færre, end han er vant til. FAE RCU-55 vejer tre tons, og dermed skal knuserhovedet op på lastbilen, før maskinen kører op på traileren. Så holder den til gengæld alle regler og vedtægter på en standardtrailer.
Dermed er der ikke den store forskel på, hvordan Rolf Willemoes og hans folk tackler den maskine, som firmaet selv har i dag. Den vejer ganske vist mindre end FAE-knuseren og kan godt snige sig under de 3.500 kg. Men der skal som regel ekstra grej med ud til opgaverne, og for ikke at komme på kant med marginalerne og færdselspolitiet, køres bælteknuseren op på traileren, mens flishugger og andet materiel sættes op på lastbil-ladet.
- Jeg bemærkede, at FAE-maskinens knuser kan løftes meget højt. Det er naturligvis en klar fordel, når man kører i terræn, som vi som regel gør. Til gengæld savnede jeg flydestilling på liften, men det kan monteres som tilvalg, hvis man ønsker det, forklarer skoventreprenøren.
Bygget til terræn
- FAE-maskinen er tydeligt meget stærk i undervognen, og den er virkelig bygget til at køre i terræn. Den har udskydelige bælter, og når de skal ud i den brede position for at sikre yderligere stabilitet og sikkerhed, kan man selv vælge, hvilken side, man vil have ud. Der er også mulighed for at skyde bælterne ud i begge sider samtidig for simpelthen at sikre et bredere fodfæste. Jeg kunne i øvrigt mærke, at den er væsentligt stærkere i bælterne, end jeg er vant til. Hydraulik-driften er stærk nok til at dreje maskinen 90 grader i tomgang, både på asfalt og i blødt terræn, siger Rolf Willemoes.
Som maskinfører blev han en anelse forvirret under testen af den nye italiener. Fjernstyringen vendte nemlig omvendt af, hvad han er vant til.
- Men jeg kan godt se, at der faktisk er FAE-maskinens fjernstyring, der vender rigtigt i forhold til vores store knusere. Selve maskinens display er bedre end andre, jeg kender. Vores egen bæltegående knuser er slet ikke udstyret med et display, så det er nærmest genialt på FAE RCU-55’eren.
Ud på et skråplan
På plus-listen bemærker Ikast-entreprenøren også den vendbare kølervinge, som er standard hos FAE. Til gengæld søgte han forgæves efter et rum til værktøj på maskinen.
FAE-55 er udstyret med en 55 hestekræfter Kohler Common Rail-motor. Dobbelt hydrostatisk transmission sikrer den solide trækkraft med mulighed for at arbejde på skråninger op til ikke mindre end 55 grader.
Fabrikken fortæller, at det kompakte bæltedyr monteret med BL1-mulcherhoved kan snuppe vegetation op til 12 centimeter diameter. Med PML-mulcherhoved tager den små buske og vegetation op til fem centimeter.
Den norditalienske fabrik producerede de første knusere i 1989. Siden er der kommet en lind strøm af knusere til montering på traktorer i størrelser fra 80 til 500 hestekræfter. Fabrikken er med helt i front som en af verdens førende for produktion af knuserhoveder til traktorer, gravemaskiner, minilæssere og altså også bæltekøretøjer såvel med kabine som radiostyrede som den nye RCU-55 til skovbrug.