En slidt skulder tog nattesøvnen fra den 56-årige økologiske landmand Knud Anker Munch fra Vildbjerg. Han fandt selv løsningen med naturlige kosttilskud fra Sundhedsshoppen. Så nu kan han igen klappe sine frilandsgrise
Knud Anker Munch der er født og opvokset på Bornholm, flyttede i 1992 fra øen og købte i 1995 en gård i fri handel tæt ved Vildbjerg.
I de første 6 - 7 år producerede han frilandsgrise, men disse kunne efterhånden ikke afsættes til en fornuftig pris, så det endte med at han fra 2001 til 2017 drev en konventionel griseproduktion.
- Jeg trivedes dog ikke med konventionel produktion. Jeg trives bedre med, at grisene har krølle på halen og deres naturlige adfærd tilgodeses, fortæller Knud Anker Munch.
Derfor lagde han om til økologisk drift igen i 2017, og valgte en mindre produktion.
- I den konventionelle drift havde jeg omkring 1000 søer indendørs, og i dag har jeg cirka 200 søer, og feder mellem 4.000 – 5.000 grise op om året. Jeg satte produktionen gevaldig ned for at være med i hele forløbet. Det giver mig en meget større tilfredshed, smiler Knud Anker.
Bevidst om sundhed
Som økolog er man måske mere bevidst om kost og det naturlige, - også når det gælder ens eget helbred. Så da Knud Anker begyndte at få ondt i skulderen, var det ikke piller og medicin, han tyede til, men naturlige kosttilskud fra Sundhedsshoppen.
- Min skulder har været dårlig i mange år, og jeg har jo også brugt den meget fordi jeg fodrer med håndkraft. Da jeg var barn, hjalp jeg meget til på min fars gård, blandt andet med at stakke hø, hvilket jo selvfølgelig også har slidt på skulderen, fortæller Knud Anker Munch.
- I december sidste år voldte min skulder så store problemer, at jeg ikke kunne sove for det. Jeg kastede mig rundt i sengen og kunne ikke finde ro. Nogle gange forsøgte jeg at lade armen hænge ud over sengen, men så blev den jo kold, og jeg vågnede. Det var ikke til at holde ud. Jeg kunne ikke få armen op over hovedet uden at det gjorde pokkers ondt. Selvom jeg altid har en meget positiv tilgang til alting, og kan tage en beslutning om, at det ikke skal genere mig, kunne jeg ikke komme af med problemerne, fortsætter Knud Anker Munch.
Blev inspireret af kvægmand
Det var en artikel om en kvægbonde, Rudie Goselink fra Varde, som fortalte om, hvordan han var blevet kureret for hans skulderproblemer med nogle naturlige kosttilskud fra Sundhedsshoppen v/ Varde, der drives af professions bachelor i sundhed og ernæring, Kirsten Bak Hansen, der ledte Knud Anker Munchs tanker mod kosttilskud.
- Jeg var inde på Sundhedsshoppens hjemmeside og læste om produkterne, inden jeg henvendte mig til Kirsten. Jeg troede ikke helt på det. Men i dag – knap 1 år efter, har det vist sig, at det var det helt rigtige for mig.
- Der gik dog lang tid, inden problemerne var helt væk, men det er svært at sætte dato på, idet bedringen jo kom stille og rolig, men efter et halvt år blev min skulder næsten som ny, smiler Knud Anker.
- Jeg er i hvert fald glad for, at jeg lyttede til Kirsten, som ringede nogle gange og fulgte op på mig, for var jeg stoppet efter blot tre måneder, havde jeg nok ikke oplevet den effekt af produkterne, som jeg har fået, og derfor vil jeg rigtig gerne anbefale andre med lignende problemer, at tage kontakt til Kirsten Bak Hansen fra Sundhedsshoppen, slutter Knud Anker Munch, der i dag kører en turnus, således at han tager hvert produkt hver 3. dag.
Juletid er gavetid
Mangler du en god ide til en julegave til en slidt person, som har alt – bortset fra et godt helbred?
- Så vil naturlige kosttilskuds produkter, som jo gør noget godt for kroppen være en oplagt mulighed. Dette kan være med til at give en bedre hverdag og livskvalitet som Knud Anker Munch jo har oplevet – samt mange andre landmand, lyder opfordringen fra Kirsten Bak Hansen, Sundhedsshoppen.