Drengedrømmen er drivkraften

Der er dem, der har et arbejde, og så er der dem, der lader passionen og interessen brænde igennem og blive til en levevej. Sidstnævnte er hele fundamentet i entreprenørvirksomheden, som Tonni Andersen startede op for 15 år siden.

- Det kan godt være, at man har mange flere arbejdstimer end så mange andre, men man kan planlægge selv.

Ordene kommer fra entreprenør Tonni Andersen ved Skamby, der ikke lægger skjul på, at han værdsætter friheden som selvstændig.

Det er derfor heller ikke tilfældigt, at han på trods af en alder på blot 36 år, kunne fejre 15-års jubilæum som selvstændig med virksomheden Tonni Andersen Entreprenør Service den 1. maj.

Det startede i det små

- Jeg har altid gået op i maskinerne, og så var det det spor, jeg faldt i, lyder det fra entreprenøren, der startede med at køre entreprenørmaskiner som 18-årig, og allerede efter tiden som værnepligtig valgte at slå sig ned som selvstændig som 21-årig.

Det blev derfor i maj 2006, at investeringen i den første gravemaskine faldt, og forretningen i første omgang bestod i at lade sig leje ind af andre entreprenører.

- Det startede i det små, men fire år senere blev min tre år yngre lillebror, Jimmi Andersen, ansat. Han er her stadig på sit 11. år, og arbejder primært med opgaver i skovene. For eksempel med oprensning af vandløb, udtynding af træer, flis-projekter, hegnsklipning og pladsrydning, hvor grene og rødder lægges i miler, så der er klar til ny beplantning, forklarer Tonni Andersen om opgaverne, der fylder næsten lige så godt i ordrebogen, som entreprenørdelen gør.

Seks fastansatte

I dag tæller det samlede team seks fastansatte, mens to-tre medarbejdere lejes ind efter behov. Det faste team består ud over Tonni og Jimmi Andersen, af Michael Nielsen, der er fast pilot en 30 tons Volvo gravemaskine, Carsten Holm, der er fast mand i landbruget og med i entreprenørarbejdet uden for sæsonen, Anders Randrup, der er nyudlært landbrugs-maskinmekaniker og er lidt med over det hele, samt Tom Larsen, der ligeledes er fast pilot på en 30 tons gravemaskine.

Maskinparken omfatter nu 10 gravemaskiner - komplette sæt til at klare alle opgaver, store såvel som små, og med egen blokvogn til at flytte maskinerne rundt mellem opgaverne.

- Det er ikke bare en gravemaskine. Det er alt specialudstyret, der følger med, der holder dem kørende, påpeger entreprenøren om de gravemaskiner, der sammen med en erfaren chauffør danner grundlag for firmaets omsætning.

Faste kunder

Han gør det endvidere klart, at virksomhedens force netop altid har været, at de kan servicere deres kunder med gode selvkørende folk og nyt og opdateret maskineri.

- Kunderne kender vores folk, der har mange års erfaring. Og gode chauffører sælger maskinerne, understreger Tonni Andersen, der fortsætter:

- Det er også gode solide kunder, vi har, og det giver faste opgaver indenfor både anlægsarbejde og entreprenørbranchen, i skoven, samt serviceopgaver for firmaer inde i Odense. Så vi har flere bolde at spille med.

Kender kunderne

Det er derfor også sjældent, at nye kunder kommer til, da der allerede er en bred vifte af kunder som serviceres og som maskinparken tilpasses efter.

- Vi kender kunderne, og de kender os, lyder det fra entreprenøren, der derfor heller ikke har en drøm om at udvide staben af medarbejdere, da han netop lægger vægt på en forretning, der bygger på erfarne og solide folk, som det fungerer nu.

- Jeg er ikke selv fast på en maskine, men jeg står for at kigge på nye opgaver med kunderne, klargøring og flytning af maskiner. Jeg kører højest to dage om ugen, og afløser hvor der er behov, forklarer Tonni Andersen, der ikke lægger skjul på, at han værdsætter medarbejdernes interesse og flid højt.

Et passioneret team

Når entreprenøren omtaler sine medarbejdere, kan man let forledes til at tro, at er tale om en stab af folk med livslang erfaring i branchen. Her tager man imidlertid fejl, for gennemsnitsalderen ligger på 35 år.

- Der er tale om en flok, der har kørt, siden de var 15-16 år og virkelig brænder for deres arbejde. Jeg modtager blot opgaverne, men sender dem videre til folkene, der så får opgaverne løst. Vi har ingen projektleder. Det styrer de hver især selv. Så hvis der skal bruges en vognmand, så ringer de efter en vognmand, og har de brug for service, så bestiller de det.

- Chaufførerne er også selv med til at bygge de nye maskiner op. Det er jo deres andet hjem, og i et mindre firma som her, har de mulighed for at sætte deres eget præg på hverdagen, lyder det fra Tonni Andersen.

Nørder

Han fortæller videre, at det af og til sker, at der kommer en besked fra en medarbejder klokken 21 om aftenen med et billede af en eller anden speciel maskine.

- De er lidt nogle »nørder«, når det kommer til maskinerne, men det er absolut kun positivt ment. Det viser jo bare, var meget de går op i det, siger han og tilføjer:

- Det er rart, når folkene er fleksible, når der er behov. De kører ikke bare hjem, når klokken er 16, hvis de kan se, at opgaven er færdig, hvis de tager en time mere.

Landbruget fascinerer

Og når det kommer til landbruget, er det en anden passion, der altid har fulgt Tonni Andersen.

- Landbruget har altid fascineret, og det er med tiden blevet en mulighed ved hjælp fra gode venner og nære kontakter, forklarer entreprenøren, der dermed samlet driver 525 hektar planteavl.

Som Tonni Andersen selv beskriver det, så betyder det blot, at han har fire ben at stå på – entreprenørdelen, skovdelen, udlejning af maskiner med chauffør og landbruget. Det er derfor også meget forskellige opgaver, som chaufførerne kommer ud til.

Over 1.000 timer årligt

- I 2020 lavede vi rigtig meget motorvej med de store gravemaskiner, men vi har også haft en del sø-udgravningsprojekter, sygehuset og letbanen i Odense, samt en afstikker til Sverige. Vi kommer rundt over det hele, ikke mindst fordi vi jo følger med opgaverne hos vores samarbejdspartnere, forklarer entreprenøren, der stort set kun har maskiner hjemme til jul og i sommerferien.

- Dyrt grej skal køre hele tiden. Vi skal helst ikke have noget, der kører under 1.000 timer om året. Vi har derfor også kun to traktorer til landbruget, hvoraf den ene også bruges med en jordvogn ved entreprenøropgaver efter behov. Det er sjovere at få det hele udnyttet, påpeger Tonni Andersen, der derfor også bruger den selvsamme bil til såvel servicevogn til mindre opgaver og som værkstedsvogn for resten af maskinparken.

En ny maskine til sæsonen

Den seneste investering til maskinparken er en 24 tons Hitachi gravemaskine, med helt nye funktioner.

- Det er blandt andet en gravemaskine med GPS og semi-automatisk system, der for eksempel kan forhindre, at der graves for dybt, når først koten er indkodet. Desuden er der co-pilot på rotoren, så den kan styre selv.

- Det betyder, at vi til denne sæson har to fuldmonterede GPS-maskiner til de større opgaver. For det handler om, at vi er med på udstyrslisten, påpeger Tonni Andersen.

Læs også

Protein-power:: Øger bundlinje fra 4 til 7,5 millioner kroner
Succes-startup står på skuldrene af avlerne
Vestjysk transportfirma går forrest med biogas som brændstof
Jutlander Bank og Sparekassen Vendsyssel fusionerer
En gulerod til minkavlernes fremtid: Kaninproduktion kan have potentiale
AquaGreen modtager tocifret millionbeløb til gødningsalternativ