Et liv uden laktose betyder ikke nødvendigvis et liv uden mejeriprodukter. I Arla oplever man nemlig en stor efterspørgsel på laktosefri produkter blandt danskere, der er intolerante og blandt danskere, der gerne vil leve et liv uden laktose.

- Laktosefri er gået mainstream. Alene i løbet af 2017 vækstede vores Arla laktosefri-serie med 30 procent. Og vi oplever, at forbrugere over hele landet i stigende grand efterspørger laktosefri produkter som fx yoghurt, smør og mælk, siger Søren Bang Rasmussen, der er ansvarlig for Arla Laktosefri-brandet i Arla Danmark.

- Mælk er dog klart favoritten hos danskerne. Fra 2016 til 2017 voksede salget af laktosefri mælk med 18 procent.

Laktosefri mælk indeholder de samme næringsstoffer som traditionel mælk og smager stort set som traditionel mælk.

Mælkekategorien vokser
I januar i år lancerede Arla en økologisk laktosefri minimælk. Minimælk er i forvejen den mest solgte mælk herhjemme, og den laktosefri variant fik hurtigt også tag i danskerne med et salg på indtil videre cirka 7.500 tons.

- For at imødekomme den stigende interesse for laktosefri mælk følger vi trop i efteråret med en ny laktosefri mælk – nemlig sødmælk, siger Søren Bang Rasmussen og fortsætter:

- Vi forventer samtidig, at vi kun har set toppen af isbjerget. I Sverige har de i mange år haft en forkærlighed for laktosefri mælk, og sidste år blev der solgt ca. 76 mio. liter laktosefri mælk i vores naboland. Herhjemme forventer vi, at salget af laktosefri mælk vil vokse med 20 procent om året frem mod 2020.

Business