Omkring 12.500 landmænd og virksomheder får hvert år besøg af Landbrugsstyrelsens kontrollører, og selvom en del af besøgene er varslede i forvejen, kommer besøget sjældent belejligt.

Nu har Landbrugsstyrelsen med input fra Landbrug & Fødevarer trykt en ny folder, der skal sikre en fælles forståelse af, hvad der skal ske under et kontrolbesøg.

- Vi er meget bevidste om, at det kan opleves som en forstyrrelse, når vores kontrollør triller ind på gårdspladsen, selvom vi varsler det, når vi kan. Men jo bedre vi kan klæde landmanden eller virksomheden på generelt, des hurtigere og lettere vil det gå, når kontrolløren pludselig står der – til glæde for alle parter, siger vicedirektør i Landbrugsstyrelsen, Steen Silberg Thomsen.

»Det gode Kontrolbesøg« er blevet til efter input fra Landbrug & Fødevarer, som har bidraget med konkrete bidrag til formuleringer og pointer.

- Det har været vigtigt for os, at folderen ikke kun afspejler vores tilgang til kontrollen som myndighed, men også ser på virksomhedens rettigheder og behov ved et kontrolbesøg. Og jeg er meget glad for det gode samarbejde, vi har haft med Landbrug & Fødevarer, siger Steen Silberg Thomsen.

Den gode dialog om folderen skal styrke grundlaget for den gode dialog på selve kontrolbesøget.

- For Landbrug & Fødevarer er det vigtigt, at vores medlemmer modtager klar information om, hvad de bliver mødt med i en kontrolsituation. Og selvom vi ikke altid er enige om alle formuleringer, vil vi gerne kvittere for en konstruktiv dialog om kontrolfolderen, siger Niels Lindberg Madsen, EU-politisk chef i Landbrug & Fødevarer.

Konkret vurdering

Niels Lindberg Madsen forklarer, at det er svært at beskrive komplekse regler på en kort og præcis måde. Så når der f.eks. i folderen står, at kontrolløren ikke »nødvendigvis« skal afvente landmanden eller dennes repræsentant, inden kontrollen går i gang, så dækker det over, at en myndighed ifølge reglerne undtagelsesvist kan starte, hvis formålet med kontrollen ellers ville gå tabt. Men det kræver en konkret vurdering i den enkelte kontrolsag.

- Vi har under dialogen med Landbrugsstyrelsen understreget vigtigheden af, at de kontrollører der kommer ud, er opmærksomme på, at der i det bagvedliggende regelsæt netop er hovedregler, undtagelser og krav om proportionalitet. Det er positivt, at styrelsen i folderen netop fremhæver den vejledende og dialogbaserede tilgang som udgangspunktet for et konstruktivt kontrolbesøg med gensidig forståelse og respekt. I folderen står der for eksempel, at kontrolbesøg sædvanligvis foregår sammen med landmanden eller dennes repræsentant, og at det er styrelsens erfaring, at det bedste kontrolbesøg er, når man følges ad, siger Niels Lindberg Madsen.

Niels Lindberg Madsen understreger, at Landbrug & Fødevarer løbende er i dialog med myndighederne om, hvordan kontrollen kan gøres mere smidig, så den opleves mindre indgribende.

Landbrugsstyrelsens medarbejdere vil tage folderen med til kommende kongresser, seminarer, og når de besøger dyrskuer, landbrugsskoler eller landboforeninger med flere.