December og julekalender hænger uløseligt sammen, og igennem tiden har julekalender-konceptet udviklet sig år for år. Nu vil STIHL med på vognen og inviterer indenfor til julehygge på Facebook, hvor der hver dag i bedste kalenderstil venter nye overraskelser og konkurrencer frem mod juleaften, når dagens “låge” åbnes.
Julekalenderen, som vi kender den i dag, kommer oprindeligt fra Tyskland, hvor Gerhard Lang i 1920 for første gang præsenterede to sammenlimede ark med 24 nummererede låger, som man skulle åbne fra 1. december. Inspirationen fik han fra sin mor, som hver dag i december havde bagt kager, der fik numre og blev hængt op på et stykke stof. Hver dag frem til juleaften måtte sønnen Gerhard spise en kage.
Efterfølgende blev den første danske julekalender produceret i begyndelsen af 1930’erne. Og i 1957 tog svenskerne skridtet videre og lancerede den første radio-julekalender, hvor der hver morgen fra den 1. til den 24. december blev sendt et lille indslag.
I 1960 var svenskerne igen klar med en videreudvikling af julekalenderen og kunne nu præsentere børnene (og deres forældre) for den første tv-julekalender nogensinde. Den hed ‘Titteliture’ og handlede om en lille pige, der hver dag åbnede en dør i et kalenderhus.
 

Julekalenderens mange muligheder


99 år efter Gerhard Lang første gang limede sin julekalender sammen, er julekalenderen set i utallige versioner og formater verden over. I år er det endda muligt at erhverve sig en chokoladekalender for november måned, til de utålmodige, der ikke kan vente til kalenderen siger december. Julekalenderkonceptet er i nyere tid også rykket over i det digitale univers som et moderne supplement til det, vi oplever på print, hører i radioen og ser på TV.
Hos STIHL er man klar til at være med på det nye kapitel af julekalenderens historie. For første gang lancerer de en Facebook-julekalender, der kan forsøde ventetiden frem mod d. 24. december. Her får man chancen for at vinde alt lige fra havemaskiner til hættetrøjer, havenisser og høreværn. Et sikkert hit hos den aktive familie, hende med de grønne fingre eller gør-det-selv-manden.
Mange af præmierne kan købes hos den lokale STIHL forhandler, og der er derfor også god julegave-inspiration at hente blandt andet til manden, der ellers har alt. Derudover vil der være unikke produkter, som normalt ikke er til at få fingrene i. Det kan f.eks. være de smukke julekugler til den sti(h)lfulde handyman, der vil sætte sig præg på juletræet, eller en speciallavet Stihl Zippo-lighter til at tænde kalenderlyset.
Hvis du vil være med i årets nye julekalender, så handler det ganske enkelt om at holde øje med STIHL Danmarks profil på Facebook, hvor julekalenderen blev skudt i gang søndag den 1. december fra morgenstunden. Du kan allerede nu få et smugkig på Facebooksiden på nogle af de mange, spændende præmier, der er i spil.