Kina-traktor i Thy trak lille maskinforretning videre

I Hørdum har Søes Maskinforretning fundet sin niche i kinesiske traktorer, da man blev for lille til de store maskiner. De ankommer i læs á otte styks og bliver samlet fra bunden på værkstedet i Thy.

De bliver først samlet på fabrikken i Kina for at tjekke, at alt er som det skal være. Så bliver de skilt ad igen og pakket sammen i hver sin stålramme, så der kan blive plads til otte styks i én container.
Fire måneder senere er de landet i havnen i Hamborg og kørt med lastbil til Hørdum i Thy, hvor far og søn, Gerhard og Mikael Søe venter spændt hos Søes Maskinforretning.
- Når containeren så kommer her, har vi en time til at få tømt den. Så der bliver lidt travlt, fortæller Gerhard Søe, der netop har fejret 40 års jubilæum med Søes Maskinforretning.
Ingen selvfølge
At den lille maskinforretning stadig eksisterer, giver han de kinesiske Jinma-traktorer en stor del af æren for.
- Det er ikke nogen selvfølge, at sådan en bette forretning kan køre rundt. Over årene har jeg nok mistet 10 kollegaer her i området, mens flere af de, der stadig eksisterer er vokset gevaldigt. Heldigvis har vi fundet vores niche, siger Gerhard Søe.
Han vurderer salget af Jinma-traktorer og reservedele til at udgøre tre fjerdedele af forretningen.


For lille til de store

Søes Maskinhandel har tidligere solgt meget større traktorer end de små kinesere, der fås i udgaver med 20 eller 25 hestekræfter, men i 2005 blev butikken droppet som Zetor-forhandler. Forretningen var simpelthen for lille. Dengang var man allerede stoppet med salg af Valtra-traktorer.
- Det kræver en stor kapacitet at kunne servicere de store traktorer i dag, og med to mand kan vi ikke være der, så snart landmanden ringer. Men den model vi har fundet passer mig også rigtig godt, siger Gerhard Søe, der efter Zetor-bruddet kastede kærligheden over de mindre kinesiske traktorer.
Først var det mærket Foton, men det blev hurtigt skiftet ud med Jinma, som han nu har solgt i 10 år. De sidste tre år har han selv været importør af både traktorer og reservedele, som bliver sendt ud til hele Danmark, mens Norge og Sverige også er i kundekartoteket.
- Vi sælger mellem 10 og 13 traktorer om året, og der bliver sendt 10 pakker med reservedele – filtrer og så videre – afsted om ugen.


Ejerne klarer det meste

Mens man har opgivet de større landbrug, har Søes Maskinforretning godt fat i gartnerier, rideskoler og fritidslandmænd. Et klientel, der også betyder, at maskinforretningen er kommet smertefrit igennem nogle hårde år for landbruget.
Salget af nye traktorer, der står til omkring 50.000 kroner har været konstant gennem årene, mens familien Søe også sidder klar til at få fingrene i brugte maskiner, når de bliver sat til salg på nettet.
- Vi køber alle de brugte Jinma-traktorer, vi kan komme i nærheden af, og får sat dem i stand til at sælge videre, fortæller Gerhard Søe, der sjældent oplever at mangle en stump, han ikke kan opdrive på lageret.
Skulle det alligevel ske, at der manglede en dims, er hjælpen et par uger væk med post fra Kina.
Det er dog langt fra kun far og søn i Thy, der har hænderne skruet rigtigt på til at samle en blå kineser. Mens der bliver makket i de nye og brugte traktorer til videresalg på værkstedet i Hørdum, ser de ikke meget til maskinerne, når de først har forladt adressen.
- En af de store fordele ved de her traktorer er, at man med en smule teknisk snilde selv kan lave det meste. Der er firehjulstræk og servostyring, men alt er holdt simpelt og ikke mindst er det til at komme til de forskellige dele. Derfor klarer ejerne langt de fleste ting selv, mens vi bare sender reservedelene ud, forklarer Gerhard Søe.


Venter på førerhus

Han insisterer dog på, at han selv eller sønnike samler de nye traktorer. De kan ikke købes som samlesæt.
- Jeg vil være sikker på, at alt er, som det skal være, lyder det bestemt.
Inden den nye traktor er klar til afgang, bliver den tykke kinesiske olie også skiftet ud med noget, der er mere egnet til det danske klima, mens malersprøjten også bliver fundet frem, hvis der skulle være enkelt skønhedsfejl.
Derudover har Gerhard Søe også fået fabrikken i Kina til at skifte de slingrekæder, der var på liften på de første modeller, han solgte, ud med faste bøjler.
- Så selvom det er en stor fabrik, og vi kun er en lillebitte aftager, så hører de stadig på, hvad der bliver sagt, konstaterer han.
En ting, han dog endnu ikke har fået trumfet igennem, er et førerhus, der er godkendt efter de danske sikkerhedsregler. Derfor må brugerne indtil videre klare arbejdet i det fri – i yderste tilfælde med et halvtag sat på styrtbøjlen til at give ly for nedbør.
- Vi har overvejet, om vi skulle sælge traktorerne med en vorupøre-habit (termokedeldragt, red.) som ekstraudstyr til vinterarbejdet, griner Gerhard Søe.

Læs også