Nyt læringsrum giver teknologi og landbrug et fælles sprog
Med støtte fra Nordea-fonden og i tæt samarbejde med Viborg-virksomheden Klok Visuals, har Asmildkloster Landbrugsskole skabt et refleksions- og læringsrum med en avanceret fysisk model, der bringer præcisionslandbrug og teknologi helt ind i undervisningslokalet.

Eleverne på Asmildkloster Landbrugsskole, har taget godt imod det nye refleksions- og læringsrum, som indeholder en avanceret fysisk model, der bringer præcisionslandbrug og teknologi helt ind i undervisningslokalet. Fotos: Asmildkloster Landbrugsskole

Asmildkloster Landbrugsskole har taget et stort skridt ind i fremtidens undervisning af landmænd. Med støtte fra Nordeafonden og i tæt samarbejde med Viborg-virksomheden Klok Visuals er der skabt et helt nyt refleksions- og læringsrum med en avanceret fysisk model, der bringer præcisionslandbrug og teknologi helt ind i undervisningslokalet.
Rummet er en del af projektet Fra Mark til Model og giver eleverne mulighed for at arbejde med data fra virkelige marker, simulere beslutninger og diskutere, hvordan ny teknologi kan bidrage til en mere effektiv og bæredygtig produktion. Derudover er rummet med til at visualisere processer, som man ofte før har siddet med foran en computerskærm i et klasselokale.
Eleverne er positive
Eleverne har taget godt imod det nye titag..
- Det føles som at arbejde med rigtige beslutninger. Når vi kan flytte rundt på tingene og se, hvordan det påvirker en hel årscyklus med afgrøder, bliver det både lettere at forstå og mere spændende, fortæller Nikolaj og Markus, som er elever på skolen.
-Det er bedre at være herinde end bare at sidde foran en computer. Vi har brugt bordet til at få overblik, og det gør det mere konkret – man får det ligesom i hænderne. Vi har endda været herinde i fritiden for at se videoerne og blive klogere, tilføjer de.
Også underviser Steen Møller Madsen ser store muligheder i det nye rum:
- Det gør undervisningen mere praksisnær. Når vi står sammen rundt om modellen, bliver årets gang i landbruget meget visuelt tydelig og lægger op til diskussion. Jeg kan også lægge små benspænd ind – for eksempel sætte regnvejr ind midt i en plan – så eleverne skal tænke i nye løsninger, forklarer han.

- Det gør undervisningen mere praksisnær. Når vi står sammen rundt om modellen, bliver årets gang i landbruget meget visuelt tydelig og lægger op til diskussion. Jeg kan også lægge små benspænd ind – for eksempel sætte regnvejr ind midt i en plan – så eleverne skal tænke i nye løsninger, forklarer underviser Sten Møller Madsen.
En ny tilgang til undervisning
Leder af projekter og grøn innovation på Asmildkloster Landbrugsskole Kasper Hvelplund Overgaard fremhæver, at rummet repræsenterer en helt ny pædagogisk retning for skolen.
- Vi har ønsket at skabe et læringsmiljø, der engagerer eleverne på en helt ny måde. Her går vi fra at formidle viden om teknologier til at lade eleverne undersøge og diskutere virkelighedsnære cases. Modellen og rummet indbyder til samarbejde, refleksion og nytænkning – kompetencer, der er afgørende for fremtidens landbrug.

Gennem en avanceret fysisk model, bringes præcisionslandbrug og teknologi helt ind i undervisningslokalet.
Fra idé til virkelighed – med lokal ekspertise
Den fysiske model er udviklet i samarbejde med Klok Visuals i Viborg. Virksomheden har bidraget med både design, visualisering og praktisk udførelse, men ifølge Creative Director Signe Klok er teknologien ikke det egentlige mål.
- Man kan hurtigt fascineres af teknologierne i præcisionslandbruget. Men i bund og grund er teknologierne skaller. Det er ikke teknologierne i præcisionslandbruget, der er det centrale - de er midler til målet.
- Det vigtigste er, at sætte gang i elevernes refleksioner: Hvilke opgaver skal udføres i landbruget og hvornår i årets cyklus skal de løses? Hvordan prioriterer vi? Hvilke teknologier har vi til rådighed, hvornår er de relevante at bruge - og hvorfor? Hvilke data genererer teknologierne og hvilke beslutningsprocesser kan de data understøtte, siger Signe Klok og fortsætter:
Fleksible muligheder
- I udviklingen af Mark til Model har vi fokuseret på en tilgang der går bag om teknologierne og sætter gang i elevernes refleksioner om hvorfor, hvordan og hvornår de forskellige teknologier og data aktiveres og støtter beslutningsprocesser.
Selvom modellen er udviklet med fokus på præcisionslandbrug, er anvendelsesmulighederne brede. Rummet kan bruges til alt fra tværfaglige workshops til møder og undervisning i andre landbrugstemaer – altid med elevernes aktive deltagelse i centrum.
At stå rundt om modellen, flytte elementer og diskutere muligheder gør læringen sanselig. Det aktiverer kroppen, skaber fælles fokus, fremmer samarbejdet og visualiserer processer, så komplekse idéer bliver konkrete.

Selvom modellen er udviklet med fokus på præcisionslandbrug, er anvendelsesmulighederne brede. Rummet kan bruges til alt fra tværfaglige workshops til møder og undervisning i andre landbrugstemaer – altid med elevernes aktive deltagelse i centrum.