Hos Claas fik man en storordre i Rusland, der nu sender de franske traktorbyggere i Le Mans på en times daglig overarbejde
Det er ikke nogen hemmelighed, at traktorsalget på globalt
plan ikke er helt på højde med de forventninger, de store og dominerende
traktormærker har gjort sig. Det tryk, der gennem nogen tid har været på
afgrødepriserne, smitter også af på investeringslysten i andre lande end
Danmark.
Således også hos Claas, der på traktorfabrikken i Le Mans
i Frankrig, hvor 90 procent af mærkets traktorer produceres, måtte reducere produktionen
en smule fra 12.360 traktorer i 2013 til 12.000 traktorer i 2014.
Især det store franske hjemmemarked er ramt af svigtende
investeringslyst for traktorer, men her kommer Claas’ store satsning som
relativ ny traktorproducent fabrikken i Le Mans til hjælp.
Ekspansion i eksporten
Hvor det tidligere traktormærke, Renault, kun eksporterede
en tredjedel af sin produktion i 2003, året hvor Claas overtog fabrikken, er
det i dag lige omvendt. Nu eksporteres to tredjedele af produktionen, mens det
eller så konstante franske marked nu kun udgør en tredjedel af markedet for de
franskbyggede Claas-traktorer.
Der faldt imidlertid en appelsin i Claas’ turban for nogle
måneder siden, da det lykkedes at hente en stor traktorordre til det russiske
marked. I konkurrence med et andet mærke vandt Claas leverancen, fordi fabrikken
– ret usædvanligt for det franske arbejdsmarked – netop havde indgået en
fleksibilitetsaftale med sine knapt 700 ansatte på samlefabrikken i Le Mans.
Aftalen betyder, at der i ansættelsesaftalen kan reguleres
en daglig arbejdstime i såvel opadgående som nedadgående retning, afhængig af
behovet.
En time ekstra pr. arbejdsdag for de ansatte på
samlefabrikken øger produktionen fra de nuværende 39 traktorer pr. dag til 44
traktorer pr. dag, og det er netop det, der er tilfældet på fabrikken, hvor
ordren til Rusland nu er under produktion.
Samlefabrik
Claas henter stort set alle komponenter til sine traktorer
hos underleverandører. Således anvendes motorer fra flere forskellige
leverandører, dog er hovedparten i dag fra den CNH-ejede FPT-fabrik i Torino,
der leverer motorer efter Claas-specifikationer.
Det samme gør sig gældende for kabiner og transmissioner.
For eksempel deler Claas ejerskabet af Gima-transmissionsfabrikken i Beauvais
med en anden stor traktorproducent, Agco-ejede Massey Ferguson.