Ruslandsordre giver en times ekstra arbejde

Hos Claas fik man en storordre i Rusland, der nu sender de franske traktorbyggere i Le Mans på en times daglig overarbejde

Det er ikke nogen hemmelighed, at traktorsalget på globalt plan ikke er helt på højde med de forventninger, de store og dominerende traktormærker har gjort sig. Det tryk, der gennem nogen tid har været på afgrødepriserne, smitter også af på investeringslysten i andre lande end Danmark.

Således også hos Claas, der på traktorfabrikken i Le Mans i Frankrig, hvor 90 procent af mærkets traktorer produceres, måtte reducere produktionen en smule fra 12.360 traktorer i 2013 til 12.000 traktorer i 2014.

Især det store franske hjemmemarked er ramt af svigtende investeringslyst for traktorer, men her kommer Claas’ store satsning som relativ ny traktorproducent fabrikken i Le Mans til hjælp.

Ekspansion i eksporten

Hvor det tidligere traktormærke, Renault, kun eksporterede en tredjedel af sin produktion i 2003, året hvor Claas overtog fabrikken, er det i dag lige omvendt. Nu eksporteres to tredjedele af produktionen, mens det eller så konstante franske marked nu kun udgør en tredjedel af markedet for de franskbyggede Claas-traktorer.

Der faldt imidlertid en appelsin i Claas’ turban for nogle måneder siden, da det lykkedes at hente en stor traktorordre til det russiske marked. I konkurrence med et andet mærke vandt Claas leverancen, fordi fabrikken – ret usædvanligt for det franske arbejdsmarked – netop havde indgået en fleksibilitetsaftale med sine knapt 700 ansatte på samlefabrikken i Le Mans.

Aftalen betyder, at der i ansættelsesaftalen kan reguleres en daglig arbejdstime i såvel opadgående som nedadgående retning, afhængig af behovet.

En time ekstra pr. arbejdsdag for de ansatte på samlefabrikken øger produktionen fra de nuværende 39 traktorer pr. dag til 44 traktorer pr. dag, og det er netop det, der er tilfældet på fabrikken, hvor ordren til Rusland nu er under produktion.

Samlefabrik

Claas henter stort set alle komponenter til sine traktorer hos underleverandører. Således anvendes motorer fra flere forskellige leverandører, dog er hovedparten i dag fra den CNH-ejede FPT-fabrik i Torino, der leverer motorer efter Claas-specifikationer.

Det samme gør sig gældende for kabiner og transmissioner. For eksempel deler Claas ejerskabet af Gima-transmissionsfabrikken i Beauvais med en anden stor traktorproducent, Agco-ejede Massey Ferguson.

Læs også