Landbrugs- og entreprenørbranchens »Transportgruppen« fik en engageret transportminister i tale
Transportminister Magnus Heunicke (S) blev mandag klogere,
og det var han glad for.
- I har tilrettelagt det vældigt pædagogisk for mig, det
har været meget lærerigt, og jeg vil nu gå hjem til ministeriet og kigge på
tingene med det samme. Det er jo tankevækkende, at når landbruget er så
innovativt, så skal reglerne også kunne følge med, så her er noget at kigge nærmere
på. Det har været en øjenåbner for mig, det vil jeg godt indrømme, lød det fra
ministeren.
Transportministeren var mandag inviteret til Thurebyholm
ved Haslev for at besigtige konkrete maskintyper og køretøjer under et
arrangement af den såkaldte »Færdselsgruppen«, for, med selvsyn at konstatere
en række nuancer omkring tunge køretøjer og tunge transportopgaver i
landbruget.
Færdselsgruppen består af repræsentanter fra Dansk Agro
Industri, Dansk Maskinhandlerforening, Danske Maskinstationer &
Entreprenører, Danske Sukkerroedyrkere samt Landbrug & Fødevarer.
På blokvogn mellem marker
Der er flere grundlæggende problemstillinger, der
forstyrrer en rationel og smidig forvaltning af reglerne for henholdsvis bæltedrevne
køretøjers vejtransport og tunge vejtransporter i øvrigt.
For bæltedrevne køretøjer var der indtil 2012 mulighed for
at få dispensation fra de enkelte kommuner, men den praksis er nu forpurret.
- Det sætter os i en meget penibel situation, at vi i
tillid til denne dispensationsmulighed anskaffede os mejetærskere med bælter på
den forreste aksel. Nu er vi i praksis nødsaget til at læsse maskinerne på
blokvogne for at flytte dem mellem markerne, forklarede inspektør Lars Erik
Nielsen, Bregentved, hvorunder også Thurebyholm hører.
Forældede regler
Fra Danske Maskinstationer & Entreprenører forklarede konsulent
Per Hedetoft, der også er medlem af Færdselsgruppen, hvordan bekymringen for
især det kommunale vejnet er baseret på forældet viden.
- Når den store Maxtron roe- eller kartoffeloptager fra
Grimme, der kører på både bælter og hjul er tom, vejer den 32 ton. Skal vi, som
reglerne i dag foreskriver, flytte den med en blokvogn, bliver totalvægten 59
ton. Og med de langt mindre dæk, der sidder på en blokvogn, er det langt mere
belastende for vejnettet end hvis maskinen selv kørte på vejen, forklarede han.
Henholdsvis læsning eller aflæsning af en maskine fra en
blokvogn tager cirka en time, ligesom det kun kan ske på fast vej, fordi
blokvognene ikke kan færdes på marken.
Erhvervsudøvelse
14 af landets kommuner har givet dispensation til kørsel
med bælter på det kommunale vejnet. Enkelte steder er det kun bestemte ruter.
Det tager typisk tre arbejdsdage at få en dispensation, og
da landmænd og maskinstationer ofte arbejder i flere kommuner, er det næsten et
lykketræf at få samme mulighed i to nabokommuner.
- Vi fra Færdselsgruppen vil jo gerne vise dig, at vi er
optaget af såvel trafiksikkerheden og færdselsreglerne, men også af
erhvervsudøvelsen, supplerede Sven-Aage Steenholdt, der er Landbrug &
Fødevarers repræsentant i gruppen.