Minister fik ny viden om aksler og bælter

Landbrugs- og entreprenørbranchens »Transportgruppen« fik en engageret transportminister i tale

Transportminister Magnus Heunicke (S) blev mandag klogere, og det var han glad for.

- I har tilrettelagt det vældigt pædagogisk for mig, det har været meget lærerigt, og jeg vil nu gå hjem til ministeriet og kigge på tingene med det samme. Det er jo tankevækkende, at når landbruget er så innovativt, så skal reglerne også kunne følge med, så her er noget at kigge nærmere på. Det har været en øjenåbner for mig, det vil jeg godt indrømme, lød det fra ministeren.

Transportministeren var mandag inviteret til Thurebyholm ved Haslev for at besigtige konkrete maskintyper og køretøjer under et arrangement af den såkaldte »Færdselsgruppen«, for, med selvsyn at konstatere en række nuancer omkring tunge køretøjer og tunge transportopgaver i landbruget.

Færdselsgruppen består af repræsentanter fra Dansk Agro Industri, Dansk Maskinhandlerforening, Danske Maskinstationer & Entreprenører, Danske Sukkerroedyrkere samt Landbrug & Fødevarer.

På blokvogn mellem marker

Der er flere grundlæggende problemstillinger, der forstyrrer en rationel og smidig forvaltning af reglerne for henholdsvis bæltedrevne køretøjers vejtransport og tunge vejtransporter i øvrigt.

For bæltedrevne køretøjer var der indtil 2012 mulighed for at få dispensation fra de enkelte kommuner, men den praksis er nu forpurret.

- Det sætter os i en meget penibel situation, at vi i tillid til denne dispensationsmulighed anskaffede os mejetærskere med bælter på den forreste aksel. Nu er vi i praksis nødsaget til at læsse maskinerne på blokvogne for at flytte dem mellem markerne, forklarede inspektør Lars Erik Nielsen, Bregentved, hvorunder også Thurebyholm hører.

Forældede regler

Fra Danske Maskinstationer & Entreprenører forklarede konsulent Per Hedetoft, der også er medlem af Færdselsgruppen, hvordan bekymringen for især det kommunale vejnet er baseret på forældet viden.

- Når den store Maxtron roe- eller kartoffeloptager fra Grimme, der kører på både bælter og hjul er tom, vejer den 32 ton. Skal vi, som reglerne i dag foreskriver, flytte den med en blokvogn, bliver totalvægten 59 ton. Og med de langt mindre dæk, der sidder på en blokvogn, er det langt mere belastende for vejnettet end hvis maskinen selv kørte på vejen, forklarede han.

Henholdsvis læsning eller aflæsning af en maskine fra en blokvogn tager cirka en time, ligesom det kun kan ske på fast vej, fordi blokvognene ikke kan færdes på marken.

Erhvervsudøvelse

14 af landets kommuner har givet dispensation til kørsel med bælter på det kommunale vejnet. Enkelte steder er det kun bestemte ruter.

Det tager typisk tre arbejdsdage at få en dispensation, og da landmænd og maskinstationer ofte arbejder i flere kommuner, er det næsten et lykketræf at få samme mulighed i to nabokommuner.

- Vi fra Færdselsgruppen vil jo gerne vise dig, at vi er optaget af såvel trafiksikkerheden og færdselsreglerne, men også af erhvervsudøvelsen, supplerede Sven-Aage Steenholdt, der er Landbrug & Fødevarers repræsentant i gruppen.

Læs også