Coop har lanceret forslag til en støtte til mælkeproducenterne, der går uden om Arla, men indtil videre holder Rema 1000 fast i sin ordning.
Rema 1000 var den første detailkæde herhjemme, som lancerede
en ekstra støtte via Arla til mælkeproducenterne via den mælk, der blev solgt i
de danske butikker.
Rema 1000's argument var, at detailkæden også i fremtiden
ønsker at sikre danske forbrugere mælk fra danske køer.
Senere kom det frem, at kun en brøkdel af de 50 øre, som
Rema 1000 via Arla sender videre til mælkeproducenterne, går til danske
mælkeproducenter. Og siden har Coop for nylig taget initiativ til en ny type støtteordning
til mælkeproducenterne, hvor planen er, at støtten skal gå uden om Arla for
netop at sikre, at pengene går til danske mælkeproducenter.
Noget lignende har også den svenske kæde ICA lanceret for at
støtte netop de svenske mælkeproducenter. En ordning, der dermed også går uden
om Arla.
Ifølge nyhedsportalen FødevareWatch kan de anderledes
ordninger under andre kæder måske også få Rema 1000 til at ændre i deres metode
til at støtte mælkeproducenterne.
Discountkæden holder dog indtil videre fast i en aftale med
Arla Foods, skriver FødevareWatch.