Danmarks største og førende grovvareselskab, DLG, udbetaler 105 mio. kr. til andelshaverne efter et tilfredsstillende 2015, hvor selskabet leverede et solidt resultat i et konkurrencepræget marked med faldende marginer.
DLG-koncernen – Europas næststørste landbrugsselskab –
leverede et solidt resultat i et krævende marked med et resultat før skat på
725 mio. kr. – det hidtil bedste for DLG-koncernen – og deklarerer 105 mio. kr.
til selskabets ejere.
Driftsresultatet steg til 1,659 mia. kr. mod 1,394 mia. kr.
sidste år, og årets resultat efter skat var på 507 mio. kr. mod -164 mio. kr. i
2014. Omsætningen blev på 54,5 mia. kr., hvilket var 3,9 mia. kr. mindre end i
2014. Faldet i omsætningen skyldes primært lavere priser på grovvarer og
energi.
”DLG leverer et solidt resultat. Vi ser nu de første
effekter af en målrettet proces med at skabe et slankere og mere fokuseret DLG.
Ud over at være Danmarks største grovvareselskab har vi manifesteret os som
Europas næststørste landbrugsselskab med den distributions- og
konkurrencekraft, den afføder – til gavn for de danske landmænd,” siger koncernchef
i DLG, Kristian Hundebøll.
Kristian Hundebøll hæfter sig ved, at DLG’s strategi med at
søge ”Tilbage til kernen” og styrke kerneforretningen er lykkedes.
”Vores samlede salgsudvikling har været i fremgang i forhold
til 2014, hvilket har betydet, at vi har taget markedsandele fra vores
konkurrenter i såvel Danmark som i udlandet,” siger Kristian Hundebøll.
Han er samtidig meget tilfreds med, at koncernens
finansielle nøgletal er blevet styrket.
”Vi har haft et positivt cash flow på i alt 1,5 mia. kr. i
2014 og 2015, og vi reducerede alene sidste år vores gæld med 700 mio. kr. Vi
har samtidig forrentet vore ejeres kapital med 11,8%, hvilket er det bedste i
de seneste fem år. Vi har med andre ord flere penge i kassen og mindre gæld,”
siger Kristian Hundebøll.
En grundig gennemgang af virksomhedsporteføljen, der
startede i slutningen af 2013, har resulteret i frasalg af selskaber, der var
urentable, risikofyldte eller lå uden for kerneforretningen.
”Strategien har vist sig at være den rigtige, og vi er
tilfredse med, at vi har fundet gode købere til virksomheder, vi ikke ser
strategiske perspektiver i. Vi går derfor ind i 2016 med begrundet optimisme om
et styrket DLG, der tager form,” siger Kristian Hundebøll.