Ford vil lave biler af tomater

Eksperter fra ketchup-koncernen Heinz og Ford Motor Company er i gang med at udvikle et nyt komposit-materiale baseret på tomatskræller

Det kan lyde som en sen aprilsnar, men den er god nok:

Ketchup-koncernen Heinz og Ford Motor Company har indgået et samarbejde om fremover at bruge tomater i bilproduktionen.

Eksperter er således i gang med at udvikle et alternativt komposit-materiale baseret på fibre fra tomatskræller. Det åbner muligheder for, at tørrede tomatskræller - som er et affaldsprodukt fra Heinz’ ketchup-produktion - kan omdannes til materiale, der kan anvendes til paneler og lommer i Fords biler.

- Målsætningen er at udvikle et stærkt letvægtsmateriale, der lever op til vores kvalitetsstandarder og på samme tid bidrager til, at vi kan reducere vores overordnede miljøpåvirkning, siger Ellen Lee, som er plastik- og komposit-ekspert hos Ford, i en pressemeddelelse.

Heri fremgår det, at Heinz bruger mere end to millioner tons tomater om året i produktionen af sin ketchup. Det giver en betydelig mængde affald i form af skræller, kerner og stilke, som Heinz gerne vil genanvende.

- Selvom der er lang vej endnu, er de foreløbige resultater meget lovende. Vi er begejstrede ved udsigten til at kunne udvikle et bæredygtigt og 100 procent plantebaseret plastikmateriale, lyder det fra vicedirektør Vidhu Nagpal fra Heinz’ udviklingsafdeling

Ford har en strategi om bæredygtighed og har gennem de seneste år introduceret en række biobaserede materialer i produktionen. Det gælder for eksempel komposit lavet på kokosnødder, genanvendt bomuld til måtter og sæder samt soyaskum som fyld i sæder og nakkestøtter.

Læs også