Eksperter fra ketchup-koncernen Heinz og Ford Motor Company er i gang med at udvikle et nyt komposit-materiale baseret på tomatskræller
Det kan lyde som en sen aprilsnar, men den er god nok:
Ketchup-koncernen Heinz og Ford Motor Company har indgået
et samarbejde om fremover at bruge tomater i bilproduktionen.
Eksperter er således i gang med at udvikle et alternativt
komposit-materiale baseret på fibre fra tomatskræller. Det åbner muligheder for,
at tørrede tomatskræller - som er et affaldsprodukt fra Heinz’
ketchup-produktion - kan omdannes til materiale, der kan anvendes til paneler og
lommer i Fords biler.
- Målsætningen er at udvikle et stærkt letvægtsmateriale,
der lever op til vores kvalitetsstandarder og på samme tid bidrager til, at vi
kan reducere vores overordnede miljøpåvirkning, siger Ellen Lee, som er plastik-
og komposit-ekspert hos Ford, i en pressemeddelelse.
Heri fremgår det, at Heinz bruger mere end to millioner
tons tomater om året i produktionen af sin ketchup. Det giver en betydelig
mængde affald i form af skræller, kerner og stilke, som Heinz gerne vil
genanvende.
- Selvom der er lang vej endnu, er de foreløbige
resultater meget lovende. Vi er begejstrede ved udsigten til at kunne udvikle
et bæredygtigt og 100 procent plantebaseret plastikmateriale, lyder det fra
vicedirektør Vidhu Nagpal fra Heinz’ udviklingsafdeling
Ford har en strategi om bæredygtighed og har gennem de
seneste år introduceret en række biobaserede materialer i produktionen. Det
gælder for eksempel komposit lavet på kokosnødder, genanvendt bomuld til måtter
og sæder samt soyaskum som fyld i sæder og nakkestøtter.