Fendts udviklingsteam fortsætter arbejdet med at overføre effekt til redskaberne med elektricitet
Det meste kan gå hen og blive helt elektrisk, så det kun
er traktorens fremdrift og dermed hjulene, der har mekanisk kontakt med
motoren. Kraftoverføringsakslen og en del af hydraulikslangerne kan meget vel
blive udskiftet med nogle gedigne elektriske kabler og elmotorer.
Hos Fendt kaldes det Fendt X Concept, og den tyske
traktorproducent vil på Agritechnica nu vise, hvor langt man er kommet.
I udviklingsprojektet har Fendt fundet plads til at
monteret en 130 kW generator under hjelmen på en 722 Vario traktor. Dermed kan
elektrisk drevne redskaber få overført effekten via elkabler, mens andre
funktioner fortsat klares hydraulisk.
Powerbus-standard
Typiske redskaber er gødningsspredere, såmaskiner,
sprøjter og andre, der har brug for roterende funktioner. Her monteres en
elmotor i stedet for enten mekanisk transmission eller en hydraulikmotor.
I lighed med den proces, hvor en række producenter af
traktorer og landbrugsredskaber efter en årrække med hver sine standarder for
redskabsmanøvrering, fandt sammen om Isobus-standarden, leder man nu efter en
standard for elektrisk transmission fra traktor til redskaberne.
Powerbus hedder den standard, Fendts X-concept er nået
frem til, vil være den ideelle stikkontakt at anvende mellem traktor og
redskab.
96 procent virkningsgrad
I sin søgen efter, hvilken spænding og hvor høj spænding,
der er den ideelle for de mangfoldige muligheder for elektrisk overført effekt
mellem traktor og redskab, foreslår Fendt jævnstrøm (DC) med en høj
spændingsforskel på 700 volt.
Ifølge Fendts udviklingsteam bag Fendt X conceptet, vil
700 V DC jævnstrøm kunne overføre effekten med en virkningsgrad på 96 procent,
hvilken er højere end hvis der ar tale om vekselstrøm.
Med dette som målsætning for en fælles standard,
fortsætter Fendt nu udviklingsarbejdet sammen med redskabsproducenterne Fella,
Krone, Fliegl, Grimme, Amazone, STW og Lemken.
Hal 09, stand D24