- Skide være med hvis I synes, at det er makværk

Formand Niels Jørgen Pedersen forklarede, at Landbrug & Fødevares annoncekampagne ikke er målrettet mod landmændene, men mod bybefolkningen, og målinger viser, at de virker.

En veloplagt Niels Jørgen Pedersen havde i går sat sig for at forklare, hvordan det går med den storstilede omdømmekampagne »Den nye fortælling«, som koster organisationen 20 mio. kr. hvert år i de næste tre år.

Kampagnen indeholder blandt andet en række lort og latex-annoncer. Annoncer som flere landmænd har givet udtryk for, at de har meget svært ved at se dem selv i.

Ifølge Niels Jørgen Pedersen er det dog fuldstændig ligegyldigt, om landmændene kan se sig selv i annoncerne, og hvad de synes om dem. De virker nemlig for det som de er sat i verden for. Nemlig at få befolkningen uden kendskab til landbruget til at få et mere positivt syn over for landbruget.

- Mange landmænd siger, at de simpelthen ikke forstår annoncerne, men der kan jeg bare sige, at skide være med det. Det skal du heller ikke. Det er jo bybefolkningen, der skal forstå de her annoncer. Det er dem, som vi skal have i tale. Skide være med hvis I synes, at det er noget makværk, sagde Niels Jørgen Pedersen. 

Blevet kendte
Han fremviste herefter flere målinger, der viste, at fra januar til september, er der inden for en lang række parametre sket et skred. Befolkningen er blevet mere positiv over for landbruget. Samtidig er kendskabet til Landbrug & Fødevarer steget. Fra at 26 procent i januar vidste hvad Landbrug & Fødevarer er for noget, så er kendskabsgraden i september måned steget til 40 procent.

- Det her handler om at få folk til at se landbruget et sted, hvor de ikke plejer at se det. Det handler om at få folk gjort nysgerrige på en anden måde, og det kræver at man ser på det fra nogle andre vinkler end normalt, sagde Niels Jørgen Pedersen.

En SMS-afstemning blandt de delegerede viste også, at flertallet af de tilstedeværende synes, at omdømmekampagnen virker. 83 procent svarede således, at synes at kampagnen virker.

 

Læs også