Masser af kontakt

Landbrugets Samfundskontakt i Vejle Amt høstede stor succes med deltagelse på forbrugermesse i Fredericia.

Foto: Svend Erik Christensen

Landbruget skal leve af forbrugerne, og kontakten mellem land og by er vigtig, og det tør nok siges, at Landbrugets Samfundskontakt i Vejle Amt formåede at få folk i tale, da de deltog med en stand på forbrugermessen, Kunden i centrum, i Fredericia.

- Det var alle tiders, og vi kom virkelig i snak med mange, lyder der med tilfredshed fra Erik Jeppesen, sekretær for Landbrugets Samfundskontakt i Vejle Amt.

Flere end 17.000 betalende gæstede messen, og mange lagde vejen forbi landbrugets fælles stand på 132 kvadratmeter. Danske Slagterier, Arla Foods, Danish Crown, Kødbranchens Fællesråd og Samfundskontakten i Vejle Amt var sammen og viste noget af det bedste fra dansk landbrug. Med smagsprøver af marinerede koteletter, yoggi, minimælk, supper og kalvetyndstegsbøffer var det noget, der trak publikum til.

- I samfundskontakten kan vi ikke bære det alene, og derfor er det dejligt, at det er lykkedes at lave en fælles stand, hvor de besøgende kan se, at landbruget gør noget gavn, siger Erik Jeppesen videre.

Der blev lagt ud med et pilotprojekt på en messe i Vejle i februar, og nu kom turen til messen i Fredericia. Erik Jeppesen gør det dog klart, at det næppe er en god ide at deltage på mere end en messe i amtet årligt – det kræver trods alt en del kræfter. Han mener, de deltagende på landbrugets stand med fordel kan lave noget fælles udstillingsmateriel, som så kan bruges andre steder i landet.

- Det er en rigtig god ide at være med sådanne steder, og det er ikke mindst en god ide at have et spørgeskema til gæsterne. Det giver en god indgangsvinkel til en snak, og der er mange ting, folk gerne vil vide noget om, fortsætter Erik Jeppesen.

- Forbrugeren vil gerne vide noget, men er usikre på, hvad de i grunden skal spørge om. Derfor er det uhyre vigtigt, at de folk, vi bemander standen med, er åbne og imødekomne overfor enkle spørgsmål, som vi så er i stand til at bygger videre på. Når samtalen først er kommet i gang, er spørgelysten også stor, lyder det fra Birgit Thomsen, der var en af primus motorerne i arrangementet.

- Forbrugeren er vant til, at de fødevarer, de efterspørger, er i køledisken. De har også en forventning om, at de skal være der. Mange ved ikke ret meget om madens vej fra jord til bord – eller fra producent til forbruger - derfor kan vores ide om at møde vores kunder, hvor de i forvejen er, være et lille skridt på vejen i retning af mere viden om landbrugets produktionsformer og en forståelse for erhvervets handlemåde, fortsætter Birgit Thomsen.

Samfundskontakten i Vejle Amt har nu samlet erfaringer fra deltagelse på to messer og er glade for samarbejdet med Danish Crown, Danske Slagterier, Kødbranchens Fællesråd og Arla Foods, og for Erik Jeppesen er der ikke tvivl om, at forbrugermessen i Fredericia fremover vil stå højt på listen over steder, hvor samfundskontakten skal deltage – det er en god messe med mange besøgende også langvejs fra.

Læs også