Agco-topledelsen afslørede i dag på Agritechnica en nytænkning indenfor forhandler-strategien.
I fremtiden vil Agco-koncernens omkring 1.500 europæiske
forhandlere skulle »fordele« traktormærkerne på en ændret måde. Massey Ferguson
skal fremtræde som et selvstændigt full-line program, mens Fendt og Valtra skal
supplere hinanden hos forhandlerne.
Hvornår Fendt og Valtra produkterne skal rykke under samme
tag, satte vicepræsidenten for den verdensomspændende koncern, Rob Smith, ikke
tidshorisont på ved et pressemøde i dag på Agritechnica-udstillingen.
Men han slog fast, at strategien er, at Valtra skal støtte
Fendt hos de mange Agco-forhandlere.
MF skal udbygges
Samtidig skal Massey Ferguson udbygges med yderligere
produkter ud over traktorerne, høstmaskiner, grøntmaskinerne fra Fella, og de
øvrige redskaber, som allerede har den røde MF-farve.
Også Fendt har nu Fella-redskaber i den grønne farve, mens
Valtra primært udvikles på traktorfronten. Både på den finske fabrik og
fabrikken i Brasilien, hvor det finske mærke nu er markedsledende.
- Vi satser også stort i Afrika, hvor Valtra fra den
brasilianske fabrik i højere grad tager Massey Fergusons rolle. Vi udbygger vor
position i kontinentet, og Agco havde i 2014 den største markedsandel i Afrika
med 24 procent, oplyste koncernens topchef, Martin Riehenhagen, på dagens
Valtra-møde i Hannover.