Valtra og Fendt skal finde sammen

Agco-topledelsen afslørede i dag på Agritechnica en nytænkning indenfor forhandler-strategien.

I fremtiden vil Agco-koncernens omkring 1.500 europæiske forhandlere skulle »fordele« traktormærkerne på en ændret måde. Massey Ferguson skal fremtræde som et selvstændigt full-line program, mens Fendt og Valtra skal supplere hinanden hos forhandlerne.


Hvornår Fendt og Valtra produkterne skal rykke under samme tag, satte vicepræsidenten for den verdensomspændende koncern, Rob Smith, ikke tidshorisont på ved et pressemøde i dag på Agritechnica-udstillingen.

Men han slog fast, at strategien er, at Valtra skal støtte Fendt hos de mange Agco-forhandlere.

MF skal udbygges

Samtidig skal Massey Ferguson udbygges med yderligere produkter ud over traktorerne, høstmaskiner, grøntmaskinerne fra Fella, og de øvrige redskaber, som allerede har den røde MF-farve.

Også Fendt har nu Fella-redskaber i den grønne farve, mens Valtra primært udvikles på traktorfronten. Både på den finske fabrik og fabrikken i Brasilien, hvor det finske mærke nu er markedsledende.

- Vi satser også stort i Afrika, hvor Valtra fra den brasilianske fabrik i højere grad tager Massey Fergusons rolle. Vi udbygger vor position i kontinentet, og Agco havde i 2014 den største markedsandel i Afrika med 24 procent, oplyste koncernens topchef, Martin Riehenhagen, på dagens Valtra-møde i Hannover.

Læs også