Rådgivningsvirksomheden SLF opfordrer landmændene til at passe godt på, inden de skriver under på tilbuddet fra en el-sælger.

- Tilbagemeldinger fra de mange kunder, der har kontaktet SLF, viser desværre, at rigtig mange kunder er bundet af dyre aftaler med længere opsigelsesvarsler, som er meget dyre at komme ud af – dette endog på Spot-aftaler og ved et af de store kundeejede selskaber, konstaterer SLF på sin hjemmeside.

Også når selskaberne tilbyder en fast-prisaftale, skal man være meget opmærksom, lyder rådet fra SLF. I øjeblikket får rådgivningsvirksomheden en del henvendelser fra landmænd, som nærmest bliver kimet ned af sælgere fra el-selskaber.

- De har det helt rigtige tilbud, lyder deres salgsbudskab, når de ringer op.

Kan blive et let offer

Men el-regninger kan være svære at gennemskue, og man kan derfor blive et let offer for forretning, lyder advarslen.

De mange opringninger fra el-sælgere skyldes ikke mindst, at el-priserne er steget en del i løbet af 2021, vurderer SLF.

Rådgivningsvirksomheden har udviklet et avanceret program til at beregne den marginal, selskaberne opkræver ved kunderne. Samtidig kan kunderne få visualiseret, hvad deres el-forbrug er, så de får et godt overblik og beslutningsgrundlag.

Få svar på fem spørgsmål

Her er de fem gode spørgsmål, som kan være nyttige at stille, når sælgere fra el-selskabet ringer:

  1. Hvad er marginalen, som lægges ovenpå SPOT-prisen?

  2. Er der bindinger i aftalen, eller kan den løbende opsiges?

  3. Skal der betales løbende abonnement eller og/eller fakturagebyr?

  4. Hvorledes fastsættes aconto-forbrug?

  5. Sender I faktura pr. mail, og er fakturaen hver gang specificeret med afgifter?

Kilde: SLF

Finans