Når 2024 bliver til 2025 fjernes titlerne Kongelig Hofleverandør eller Leverandør til Det Kongelige Danske Hof, som virksomheder har haft i årevis. Det oplyser Kongehuset.
Hofleverandørordningen har i århundrede givet virksomheder en kongelig anerkendelse, men ved årsskiftet begynder Kongehuset at udfase ordningen. Det oplyser Kongehuset i en pressemeddelelse.
Hofleverandørprædikatet blev historisk set givet til virksomheder eller næringsdrivende, som løbende leverede varer eller tjenesteydelser til Hoffet. Siden er prædikatet i højere grad blevet tildelt som en særlig anerkendelse af en virksomhed ud fra blandt andet kriterier om samfundsansvar og ordentlighed.
Det er Kongehusets opfattelse, at en ordning, som indebærer, at enkelte virksomheder gennem en årrække kan påberåbe sig en særlig anerkendelse fra Kongehuset, ikke længere er tidssvarende.
Dertil kommer, at en række af de nuværende hofleverandører ikke – eller kun sjældent og i begrænset omfang – leverer varer eller tjenesteydelser til Kongehuset, samt at flere af de virksomheder, der leverer varer eller tjenesteydelser til Kongehuset, ikke er på listen over hofleverandører. Udtrykket »hofleverandør« er således ikke længere en retvisende betegnelse, lyder det fra Kongehuset.
Det er blandt andet på denne baggrund Kongehusets beslutning, at ordningen med udnævnelse af kongelige hofleverandører ophører, og at de nuværende prædikater udfases.
Vil stadig støtte danske erhverv
For at give de berørte virksomheder tid til at indrette sig på ændringerne, vil alle eksisterende hofleverandører kunne bruge prædikatet frem til 31. december 2029. Herefter vil prædikatet ikke længere kunne anvendes.
Beslutningen betyder dog ikke, at Kongehuset vender erhvervslivet ryggen. Tværtimod ønsker Kongehuset fortsat at støtte dansk erhvervsliv, blot uden en fast ordning for enkelte virksomheder.
Kongeparret og den kongelige familie vil fortsætte med at fremme danske virksomheders interesser gennem besøg, konferencer og erhvervsfremstød, både herhjemme og i udlandet. Målet er at skabe en mere åben og inkluderende platform, som i højere grad favner bredden af dansk erhvervsliv og tilgodeser flere brancher.
De kongelige hofleverandører er allerede blevet informeret om den ændrede praksisk fra Kongehuset. Fødevarevirksomheder som Arla, Danish Crown, Dansukker, Danæg og Tulip har i dag et af de to prædikater.