Dyreværnsorganisationen Anima opfordrer store velgørende organisationer som Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp og Kirkens Korshær til at stoppe salget af pels i deres genbrugsbutikker. Ifølge Anima risikerer butikkerne at bidrage til pelsens comeback, særligt blandt unge forbrugere, der ser genbrugspels som et bæredygtigt valg. Organisationen mener, at velgørenhedsbutikker har et ansvar for at signalere etisk forbrug.

Anima fremhæver, at modehuse som Gucci, Prada og Armani allerede har droppet pels i deres kollektioner, mens genbrugsbutikker er blandt de få steder, hvor det stadig kan købes. Det sender ifølge Anima et problematisk signal.

– Når genbrugsbutikker sælger pels, sender de et signal om, at pels er acceptabelt. Det er problematisk, når vi ved, hvor meget lidelse, der ligger bag hver eneste jakke eller hue, siger Joh Vinding, direktør i Anima.

Rihanna og Bieber

Særligt kendte personligheder som Rihanna, Kendall Jenner og Hailey Bieber har skubbet på tendensen ved at bære pels i det offentlige rum. Det påvirker unge forbrugere, som måske ikke er opmærksomme på de etiske problemer ved produktionen.

– Når produkterne markedsføres som »vintage« eller »bæredygtige«, bliver industriel dyremishandling i realiteten hvidvasket, siger Joh Vinding.

Anima har kontaktet en række velgørenhedsorganisationer, herunder Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp, Kirkens Korshær, Red Barnet og Blå Kors, for at opfordre dem til at indføre en pelsfri politik.

– Hjælpeorganisationer, der ellers gør et stort arbejde for mennesker i nød, har her en unik mulighed for at vise, at dyrevelfærd også er en del af deres etiske kompas, siger Joh Vinding.