PtX-metanol i biodiesel til gavn for grøn transport

Biodieselvirksomheden Emmelev A/S har indledt et samarbejde med Circle K om at levere PtX-brændstof. Det er den hurtigste måde at få PtX-brændstoffer inkluderet i den danske vognpark på, skriver medejer Morten Simonsen.

Morten Simonsen, medejer af biodieselproducenten Emmelev A/S.

Af Morten Simonsen, medejer af Emmelev A/S  

I disse tider er der meget politisk fokus på at finde effektive løsninger inden for den tunge transportsektor til gavn for klimaet. Og en af vejene til succes på denne dagsorden kan gå gennem det såkaldte power-to-x metanol i biodiesel, som er et grønt alternativ til den sorte fossile diesel.

Som biodieselvirksomhed har vi indledt et samarbejde med Circle K, som vil sikre PtX-brændstof fra et af Danmarks første og største PtX-anlæg i den tunge transport fra 2022. Fra slutningen af næste år modtager vi 10 millioner liter flydende el, også kaldet e-metanol, om året fra Circle K. Det bruges så i produktionen af biodiesel, som vi leverer tilbage til Circle K, som så vil sælge det til transportsektoren.

Det er den hurtigste måde at få PtX-brændstoffer inkluderet i den danske vognpark på, og VE-brændstoffer er et ideelt værktøj til at skabe mærkbare CO2-reduktioner i transportsektoren allerede nu. Og så kræver det ingen ændringer af tankinfrastrukturen.

Der er kæmpe potentiale i dette samarbejde, og i takt med at erhvervslivet på transportsektoren allerede er begyndt at tænke mere grønt, er der basis for at skabe et grønt eventyr som supplement til elbilmarkedet. 

 

Dette er et debatindlæg, som vi har valgt at offentliggøre på vores hjemmeside og/eller i et eller flere af vores printmedier. Indlægget er udelukkende et udtryk for skribentens egne holdninger.

Læs også