Det kan blive lettere at køre hurtigere i traktor med påhæng
Et nyt lovforslag lemper blandt andet reglerne for påhængskøretøjer, så det ikke længere er et krav, at de skal registreres i Køretøjsregistret for at køre op til 40 kilometer i timen.

Der er lempeligere krav på vej for påhængskøretøjer der er typegodkendt til at køre 40 kilometer i timen. Arkivfoto
I dag er de fleste traktorer og motorredskaber bygget til at køre 40 kilometer i timen. Det samme er kornvogne, såmaskiner og meget andet udstyr, der kan kobles på en traktor. Alligevel stilles der krav om, at påhængskøretøjer, som ellers ikke er registreringspligtige, skal være registreret i Køretøjsregistret for, at man må køre 40 kilometer i timen med dem.
Det gør transportminister Thomas Danielsen nu op med, oplyser Transportministeriet i en pressemeddelelse.
- Den nuværende ordning er unødvendigt besværlig og dyr. Nu tager vi alle påhængsvogne, såmaskiner, og hvad man ellers kan koble på en traktor og siger, at hvis de er typegodkendt til at køre 40 kilometer i timen, så skal man også bare kunne gøre det uden, at man skal have nummerplade købt ind til den. Det er helt unødvendigt, at landmanden eller maskinstationen skal betale flere tusinde kroner om året for at få hvert enkelt påhængskøretøj registeret i Køretøjsregistret, siger transportminister Thomas Danielsen.
Kravene til eksempelvis sikkerhed og konstruktion af påhængskøretøjer, der kan godkendes til Tempo40, fastsættes i en bekendtgørelse. Det er kun påhængskøretøjer, der er konstrueret og godkendt til en hastighed på mindst 40 kilometer i timen, der kan godkendes til Tempo 40-ordningen. Med de nye regler skal et påhængskøretøj fra den 1. juli 2025 blot udstyres med et Tempo 40-klistermærke, som kan fås hos blandt andet forhandlerne og synsvirksomhederne.
- Med den nye ordning får vi ikke alene administrative besparelser for erhvervet, men også tidsmæssige besparelser. Traktorføreren kommer hurtigere frem, og dermed er traktoren heller ikke så længe på landevejen, og ulempen ved den langsomme kørsel for andre trafikanter er derfor minimeret, siger Thomas Danielsen.
Lovforslaget blev 1. behandlet i Folketinget den 25. marts 2025.