Markedet for oksekød har – trods jul og stigende bekymringer for en ny, potentiel corona-bølge – stadig fart på, lyder det fra Danish Crown Beef, der fastholder noteringen uændret.
- Vi kan konstatere, at der trods forskellige benspænd stadig er en tårnhøj efterspørgsel på vores produkter. Generelt for markedet kan man sige, at der er mange steder i verden, som efterspørger europæisk kød – og en del af det. Så forventningen er ikke, at hverken vi eller konkurrenterne kommer til at køre ud med de store slagtilbud i det nye år, lyder det fra Henning Sønnichsen, salgsdirektør i Danish Crown Beef i en kommentar, hvor selskabet oplyser, at oksekødsnoteringen forbliver uændret.
Ifølge Henning Sønnichsen er man i det danske marked – på trods af juletiden, som er domineret af gris – i en situation, hvor der allerede ved modtagelse af slagtedyret er aftagere til størstedelen af produkterne. De varer, som danske forbrugere ikke efterspørger, har Danish Crown Beef også markeder til rundt om i verden, og generelt set lykkes man rigtig fint med afsætningen.
Han understreger, at den nylige udvikling i corona-situationen herhjemme betyder, at man holder nøje øje med blandt andet foodservice-branchen og de nære eksportmarkeder – herunder Sverige, hvor man lige nu er udfordrede på grænsebutikkerne, fordi der fra norsk side indføres yderligere indrejse og karantænerestriktioner.
Tredje ryk
- Det ligger en dæmper på den del af markedet og er ærgerligt, fordi vi ellers lige var kommet i gang igen. Dét sagt, har vi mange glade og tilfredse detailkunder i Sverige, som køber vores kalvekød, og kommer til at satse mere på det i 2022. Kigger vi på den hjemlige foodservice-branche er vi gået fra forsigtighed til nervøsitet efter den seneste udmelding fra myndighederne, siger Henning Sønnichsen.
Nervøsiteten opstår blandt andet, fordi selvom mange restauranter – i hvert fald for nu – fortsat kan tage gæster ind, er mange også løbet ind i aflysninger eller flytning af store julefrokoster og sammenkomster. Og selvom julefrokoster ikke traditionelt store aftagere af kalvekød, skaber det nervøsitet og ringe i vandet. Et markant lyspunkt i det kommende år er det nordamerikanske marked, hvor kunderne ifølge Henning Sønnichsen er klar til at tage det næste skridt som kunder hos Danish Crown Beef.
- Nordamerika er så småt klar til at tage det tredje ryk i vores samhandel. Vi startede med biprodukter, så fik vi trim med i puljen og nu er de klar til at kaste deres kærlighed på rygprodukterne. Timingen er fantastisk, og vi kigger ind i et meget spændende marked i 2022, lyder det.