Allerede fra sommer skal det være nemmere for danskere og turister at finde frem til eksempelvis salg af nye kartofler i vejkanten, kroer og lokale loppemarkeder rundt omkring i sommerlandet.
Folketinget førstebehandlede i går et lovforslag, der vil gøre det muligt for flere virksomheder at reklamere i det åbne land. 
Konkret vil lokale virksomheder i småbyer med op til 3.000 indbyggere få mulighed for at reklamere med skilte i det åbne land i en omkreds af 30 meter fra bygrænsen. 
- Selvfølgelig skal man have mulighed for at sætte et lille skilt op i vejkanten, hvor man reklamerer for salg af nyopgravede kartofler eller pluk selv-jordbær. Regeringen har længe ønsket, at det skal være lettere at finde vej til lokale erhverv og turistattraktioner i det åbne land.
- De små bysamfund og landsbyer skal kunne gøre opmærksom på, at de holder et loppemarked eller et sportsarrangement, og hvor der er et åben-gård-arrangement, siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V).
 

Resultat af eftersyn

Lovforslaget er en opfølgning på et serviceeftersyn i forbindelse med den politiske aftale »Danmark i bedre balance – Bedre rammer for kommuner, borgere og virksomheder i hele landet« mellem Venstre, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti fra juni 2016. 
Bedre rammer for kommuner, borgere og virksomheder er netop målet med lovforslaget, der dog fortsat vil bevare en beskyttelse.
- Vi skal ikke have kæmpestore billboards i det åbne land, som vi kender det fra de amerikanske landeveje. Men med lovforslaget åbner vi på den ene side for flere muligheder for at reklamere for lokale erhverv og for arrangementer i det åbne land, siger Esben Lunde Larsen.
Hvis lovforslaget vedtages, vil det føre til en ændring af naturbeskyttelsesloven, der kan træde i kraft den 1. juli 2018.