Hver tredje dansker putter ofte eller altid økologi i kurven

35 procent af danskerne køber ofte eller altid økologi. Det viser en befolkningsundersøgelse som Norstat har gennemført for Landbrug & Fødevarer.

Grøntsager, æg, mejeriprodukter og frugt. Det er de fødevarer, hvor danskerne oftest kigger efter det røde økomærke, når de handler ind.

Det viser en befolkningsundersøgelse som Norstat har gennemført for Landbrug & Fødevarer i maj 2022 og som gengives i en pressemeddelelse. Heri svarer 35 procent af de adspurgte, at de ofte eller altid køber økologi, mens 34 procent svarer, at de nogle gange køber økologi.

Høj loyalitet 

At der stadigvæk er gang i salget af økologiske fødevarer viser også nyere tal fra Coop. Her er meldingen, at salget af økologiske varer samlet set er faldet minimalt, mens økologiske mejerivarer vinder frem i foodservicesektoren.

Det glæder Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.

- Selv om der er høj inflation og mange forbrugere er økonomisk pressede, så er der fortsat høj loyalitet mod de økologiske varer. Det viser, at har man først truffet et valg om at købe økologisk, så slipper man det ikke bare lige. Mange skærer hellere ned på luksusforbruget og nydelsesmidler, før man skærer ned på de økologiske basisvarer, siger hun.

Mindre øko kød

Undersøgelsen viser dog, at der er nedgang i salget af de lidt dyrere økologiske kødudskæringer, hvor forbrugere køber lidt mindre stykker samt lidt sjældnere, end de gjorde før den høje inflation indtraf.

- Jeg håber og tror på, at når hverdagen og inflationen bliver lidt mere normalt igen, så vil mange forbrugere igen vende tilbage og købe lige så meget økologisk kød som de gjorde før krisen indtraf, siger Kirsten Lund Jensen.

Ønske om større udbud

Men ifølge undersøgelsen er det ikke kun prisen der spiller en rolle, hvis danskerne skulle købe mere økologi, end de gør i forvejen. Også faktorer som større variation i sortimentet, bedre tilgængelighed og flere lokalproducerede varer er afgørende.

- Der sker hele tiden en udvikling i både sortiment og lokal produktion, da mange landmænd og deres virksomheder er meget innovative. Derudover har forbrugerne mulighed for at købe blandt andet økologiske grøntsager og æg på fødevaremarkeder samt hos de landmænd, der har stalddørssalg. Sidst nævnte er samtidig en god mulighed for at møde den lokale øko-landmand, siger Kirsten Lund Jensen.

I undersøgelsen svarer de forbrugere, der ofte køber økologi, at de gerne ville putte flere økologiske varer i indkøbskurven, hvis der kom et større udbud. Det indikerer et stort potentiale for økologien.

Læs også