En Canadisk selvkørende drænmaskine er den eneste af sin slags i Europa

Kombination af grej fra USA, Canada og Australien er samlet hos drænvirksomhed, der har hentet den ypperste drænmaskine til Danmark, som den eneste i Europa.

EM-E har samlet grej fra USA, Canada og Australien, og videreudviklet det for at køre i Danmark, og Michael Pedersen understreger, at de er »utrolig stolte af at kunne tilbyde dræning med toppen af poppen inden for grej«. EM-E ApS kan nu tilbyde deres kunder en plads i maskinen og vise, hvordan det hele kører, mens der nedlægges. - Med en Bron 550 får vi en maskine, der bygget til at dræne på store arealer i al slags jord, fortæller Michael Pedersen.

Det var en tur til Canada i begyndelsen af året, som blev udslagsgivende for, at det igen skulle være en Bron fremfor den lettere løsning og købe en selvkørende drænmaskine i Europa.

Michael Pedersen, partner i EM-E, er ikke i tvivl om, at det er noget nær det bedste og stærkeste inden for selvkørende drænmaskiner, firmaet på Sjælland har investeret i.

I fem år har han kørt med en Bron DL750 plov monteret bag på en dozer. Det var stort, tungt grej, der lavede et meget præcist og effektivt arbejde. På deres nye selvkørende Bron 550 er der monteret en DL850 plov, som er en nyudviklet og kraftigere plov end 750’eren.

Dræning i al slags jord

Michael Pedersen og hans partner Jeppe Sørensen rejste på ekskursion til Canada i februar for at se drænmaskinen i fuld funktion. Efter at have både set og prøvet den, var de begge overbevist om, at den selvkørende Bron 550 med en DL9850 plov er af seriøs kvalitet.

- Vi prøvede maskinen i kuperet terræn med flere sten såvel som jævn mark og forskellige jordtyper. Uanset terrænet kørte maskinen fantastisk roligt og jævnt selv ved en høj hastighed, fortæller Michael Pedersen og tilføjer:

- Med en Bron 550 får vi en maskine, der bygget til at dræne på store arealer i al slags jord. Det er ikke unormalt, at de kan nå 10-15 kilometer dagligt over there.

Ingen bekymringer

De to partnere var ikke bekymrede for at trække en drænmaskine 6.000 kilometer tværs over Atlanterhavet.

- Motoren i drænmaskinen er en 540 hk CAT C15, ligesom undervognen også er CAT, så den kan godt blive repareret her i Danmark. Leverandøren Bron er ligeledes koblet op på maskinen, så de kan være behjælpelige ved eventuelle fejl, oplyser de.

Den plov, som Michael Pedersen kørte med tidligere, minder rigtig meget om den nye plov, og den gamle var der aldrig noget i vejen med, så parret ser ingen grund til bekymring.

Opgradering på flere fronter

Men hvorfor opgradere fra en ad-on drænplov til en selvkørende drænmaskine? Svaret er enkelt. Den tidligere plov var monteret bag på en bulldozer, og chaufføren sad lige foran drænploven, hvilket var ekstremt uhensigtsmæssigt.

- Udsynet var meget dårligt, og det ville vi væk fra. I den nye drænmaskine sidder chaufføren på siden i førerhuset og kan se direkte ned på ploven og med frit udsyn til, hvad der foregår bagved ploven. Sikkerhedsmæssigt og arbejdsmiljømæssigt er det forbedret med flere længder, understreger Michael Pedersen.

- Der er også, uddyber han, plads til, at kunden kan komme med ved siden af i førerhuset. Det har ikke været muligt hidtil, og det er virkelig dejligt at kunne tilbyde dem med ind i maskinen og vise, hvordan det hele kører, mens vi nedlægger dræn i deres marker.

Større ruller og jord om støvlerne

Alt er jo som bekendt større i Canada, hvor selv rullerne med drænslanger er betydeligt større end her i Danmark og Europa. Det var Michael Pedersen og Jeppe Sørensen godt klar over, hvorfor de har aftalt med deres leverandør af rør, at EM-E ApS i fremtiden vil kunne få leveret rør i større ruller end hidtil.

Derfor har de to partnere også fået det såkaldte on board reel med på drænmaskinen. Det er en anordning, som gør, at der kan køres med ruller på over 1.000 meter, som igen vil højne effektiviteten af arbejdet yderligere.

Ikke nok med det, så har de to også videreudviklet selve støvlen på maskinen. Støvlen er et udtryk for den kasse, der fører slangerne ned i jorden. De kan stadig tilbyde at køre med filtergrus omkring, men de kan nu også tilbyde at trække muld ned i stedet.

Læs også