Nyudviklede farestier til løsgående søer fra Big Dutchman er 40-50 procent større end traditionelle farestier. En sønderjysk bedrift, som har taget de nye farestier i brug, forventer blandt andet sundere søer, der malker bedre.
For tre og en halv uge siden blev den første af tre nye farestalde til løsgående søer på »Hasselvang« nær Fogderup ved Bylderup-Bov taget i brug.
De nye farestalde havde været på ønskesedlen på stedet i den del år.
Den første so farede i de nye omgivelser den 7. juni. Hun fik 22 grise.
I øjeblikket er der cirka 450 årssøer på den sønderjyske bedrift, der drives af ægteparret Karina og Tommy Petersen. Når de tre nye farestalde med tilsammen 180 farestier er taget i brug, øges soantallet efter planen til lidt over 500.
- Vi har ønsket at gå over til løsgående søer i farestaldene i en del år for at fremtidssikre vores bedrift, for det bliver uden tvivl et krav på et tidspunkt, forklarer Tommy Petersen.
En dyr løsning
- Det er en dyr løsning, da disse farestier er 40-50 procent større end traditionelle farestier. Derfor tog vi beslutningen om at springe ud i det, da der blev åbnet op for den seneste tilskudsrunde, fortæller han.
De nye farestalde er indrettet i tre rundbue-bygninger, der hver rummer 60 farestier, der er 2,40 meter brede og 2,80 meter dybe - indvendigt målt.
Til sammenligning måler traditionelle farestier typisk 1,70x2,65 meter.
- De ekstra store farestier har fordyret projektet mærkbart. Til gengæld håber vi på en sundhedsmæssig gevinst, da dyrene får mere plads og luft. Desuden forventer vi, at søerne kommer til at malke bedre og vil få en bedre kondition, når de kan gå løse rundt i farestierne, siger Tommy Petersen.
Bedre arbejdsmiljø
- Endelig kommer vore medarbejdere også til at nyde godt af et bedre arbejdsmiljø, fordi der er mere lys og luft i disse stalde, påpeger han.
De nye farestalde på den sønderjyske bedrift er i øvrigt de første med farestier til løsgående søer fra Big Dutchman, der er taget brug.
- Selv om vi er et internationalt firma, har vi udviklet denne faresti til løsgående søer i Danmark, fortæller salgskonsulent Niels Nederby fra Big Dutchman Skandinavien A/S i Vejen.
- Farestien har også vakt interesse i andre lande og vil blive taget i brug i forbindelse med byggeprojekter i Sverige og Island, tilføjer han.
Rektangulære farestier
- Da vi udviklede den her faresti, gik vi bevidst efter, at den skulle have en rektangulær form. Den rektangulære form gør det nemlig lettere at opfylde kravet om 25 procent eller mere med fast gulv i stierne for de, som kræver det, forklarer Niels Nederby.
- Når vi har valgt farestier til løsgående søer fra Big Dutchman, så hænger det sammen med, at vi også har tørfodringsanlæg fra firmaet. De yder en god opbakning, og vi har tillid til deres produkter, siger Tommy Petersen.
I de nye farestalde er der varme i det faste gulv, som er placeret ud mod gangen, hvor også grisehulerne er monteret.
Derfor rundbue-bygninger
- Vi har valgt at indrette vore nye farestalde i rundbue-bygninger, fordi de har en loftshøjde på cirka fire meter i midten, hvilket giver meget luft og lys inde i staldene, forklarer Tommy Petersen.
- Rundbue-staldene har pr. definition undertryksventilation. Det giver bedre muligheder for at styre ventilationssystemerne, som har stor kapacitet, når der er behov for det, påpeger den sønderjyske griseproducent.
- Indvendigt er rundbue-staldene beklædt med PVC-plader. Fordelen ved PVC-pladerne er, at de er meget rengøringsvenlige, fortæller han.