Der er et boom i forbrugernes interesse for billigt protein. Danpos forsøg på at få minkavlere til at sadle om til kyllingeproduktion trækker dog ud på grund af mange minkavleres uafklarede situation.
Hos det danske fjerkræslagteri Danpo kan man godt mærke, at kyllingekød er en stadig mere populær spise.
- Vi mærker en svagt øget omsætning, og vi mærker især et boom i, at forbrugerne går efter billigt protein, lyder det fra Kasper Lenbroch, der er direktør i Danpo.
Og netop forventningen om et stigende forbrug af kyllingekød var en væsentlig årsag til en kampagne overfor minkavlere, som Danpo lancerede for et års tid siden, og hvor selskabet forsøgte for at få minkavlerne til at interessere sig for at blive kyllingeproducenter.
Minkavlere i limbo
- Vi har været dialog med omkring 100 minkavlere, og vi har også stadig dialog med en del af dem. Men udfordringen er, at erstatningen for de fleste af dem endnu ikke er faldt på plads, og det sætter dem i en limbo. En usikker situation, hvor de desværre ikke kan træffe beslutninger om deres fremtid.
- Udfordringen er dog, at det ikke udelukkende er minkavlerne, der befinder sig i en usikker situation lige nu. Det gør forbrugerne også, og de er blevet påpasselige med at bruge penge, påpeger direktøren.
- Forbrugerne går efter det magre kød, der er billigt, og let og hurtigt at tilberede, forklarer han og tilføjer, at det endda er en meget bæredygtig type kød.
Turbulent tid
Kasper Lenbroch forklarer, at det seneste boom i forbrugernes efterspørgsel efter kyllingekød især kan forklares med den aktuelle inflation, som har fået forbrugeren til at skifte fra de dyrere kødtyper til fjerkrækød, men at det også indenfor fjerkrækød har fået forbrugeren til at skifte fra de mere eksklusive dele som brystkød og inderfilet til lårben.
- Salget af det økologiske kyllingekød er halveret, ligesom der også sælges mere udenlandsk kyllingekød end tidligere i de danske butikker, uddyber han.
- På den korte bane er vi i en turbulent situation, der er udfordrende, og hvor ikke ret meget er, som det plejer. Men det glæder os, at fjerkrækødet er i vækst på verdensplan på længere sigt.
Han forklarer, at det blandt andet skyldes, at forbruget af kyllingekød stiger i Asien, hvor prisen især er afgørende.
Hele kyllingen udnyttes
- Vores afsætning hviler grundlæggende på tre ben. I grove træk går den bedste 1/3 af vores produktion til det danske marked, mens en anden 1/3 er forædlede varer, der går til internationale restaurantkæder som for eksempel McDonalds, og endelig går den sidste 1/3 af de billigere kødtyper til eksport.
For eksempel går billigere delstykker som for eksempel hønsefødder til det asiatiske marked, og direktøren påpeger det vigtige i, at hele kyllingen udnyttes til fødevarer.
- Det er vigtigt at mindske madspild, for det er med til at oprette en høj grad af bæredygtighed, påpeger direktøren.