Landbrugsstyrelsens nylige forsøg med at erstatte tidkrævende skriftlig kontakt med telefonopkald har sparet tid for landmændene, lyder det i en pressemeddelelse.
Landbrugsstyrelsen har siden juni erstattet op imod 100 skriftlige høringer med telefonopkald til landmanden. Sagsbehandling, der på skrift kunne vare i ugevis, er nu klaret på få dage eller med et enkelt opkald.
Når Landbrugsstyrelsen behandler udbetalingerne af tilskud, er det ofte nødvendigt at opklare tvivlsspørgsmål eller bede om ekstra oplysninger fra landmanden i en såkaldt høring. Her skriver styrelsen til landmanden, som typisk har 14 dage til at svare, og inden sagen er fuldt belyst, kan det være nødvendigt at gentage proceduren flere gange.
- Vi laver hvert år mere end 2.000 skriftlige høringer alene på området for arealtilskud, og det er jo noget omstændeligt, hvis det bare handler om at få simple informationer i land. Både kunderne og vores sagsbehandlere kan få glæde af det enklere system, som vi nu forsøger os med, siger enhedschef i Landbrugsstyrelsen Lene Sørensen.
aldo