Arla udnytter sin dominerende stilling på mælkemarkedet til at bremse konkurrence, mener formand for mælkebørsen Mil2market, Andreas Hastrup. Arla afviser.
Handelsplatformen Milk2market har svært ved at få splitleverancer fra mælkeproducenter. Og spørger man formananden for mælkebørsen, Andreas Hastrup, skyldes det Arla.
- Vi har såvel mulige købere, som mulige sælgere, der gerne vil bruge os, men hverken mælkelandmænd eller mindre mejerier tør, fordi de ikke vil lægge sig ud med den dominerende spiller på det danske marked, siger Andreas Hastrup til dagbladet Børsen og fortsætter:
- Det er vigtigt for en sælger af en vare at vide. om han får den rigtige pris. I dag er der ingen prisforhandling. Mælkeleverandørerne må bare acceptere den pris, som Arla vil give. Samtidig får vi at vide af landmænd og mejerier, at de af Arla-folk har fået at vide, at det nok er bedst, at de ikke bruger vores tilbud, siger Andreas Hastrup.
Han har nu taget kontakt både til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, samt til EU, for at få undersøgt, om Arla misbruger sin dominerende stilling på markedet til at holde andre ude. Hos Arla har man svært ved at genkende kritikken.
- Hvis nogle har følt sig truet, så beror det på misforståelser. Vi truer selvfølgelig ikke. Det er slet ikke vores stil. Vi har rimeligt klare vedtægter med regler om splitleverance, og dem kan vores ejere naturligvis benytte sig af, siger chefen for Arlas medlemsservice Henrik Damholt Jørgensen til avisen.
Ifølge reglerne kan mælkeleverandører, der leverer til Arla, sælge op til 20 procent af deres mælk til anden side.